Full version: Skimmia
Lena F
Hejsan

Fick i Julas en växt som heter Skimmia och undrar om det är någon som vet något om denna växt, har hittat en del information om att den går att planera ut men klarar den kylan eller behöver den frostfri övervintring?

Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Skimmia japonica = vinterbär brukar vara den som säljs som "krukväxt" runt jul den är härdig i zon 1-2. I skyddat läge kan du ev. lyckas få den att överleva även om du bor i zon 3 på kartan. Zonerna är inte helt fasta, det kan t.o.m finnas olika zoner i samma trädgård. Har man skyddat läge, väldränerad jord, lähäckar och liknande kan man få 1-2 zoner lägre i trädgården.
Lena F
Hej Åsa

Tack för ditt svar.
Nu får jag något att tänka på:rolleyes: ska nog göra ett försök att se om den klarar vintern ut, bor i Zon 2-3.

Lena
Cilla
Lät som en intressant växt, jag slog upp den. Ser ut som en kärleksört med kungsmyntablommor. Fin!

lolo
Hej! Läs på http://www.odla.nu/artiklar/glasa_in_balkongen.shtml så får du lite mera information!

MVH

Ann-Louise tongue.gif
Lena F
Det är en fin växt, min planta är dock liten men av bilderna ser man att den kommer att växa sig stor.

Tyvärr så har jag inget inglasat uterum än, måste lägga om tacket först vilket kostar en förmögenhet sad.gif så uterummet får vänta något år

Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon