Full version: Valnöt
Elihe
Har fått med mig en valnöt från Gränna. Kan man så den eller ska man knäcka den först? Är det någon som vet?
MVH huh.gif
MRLINDELL
Det är ett hopplöst projekt. Senast jag såg valnöt var det faktiskt på Coop som sålde ett 1m högt träd för hundringen, jag tror det kan vara intressant i det långa loppet. Kul att sätta allt möjligt men ofta blir det inte så mycket. Det finns fin-fina fikonträd för 149:- t ex. Varför då hålla på i flera år med att ta fram en planta som aldrig går i blom eller sätter frukt hemma. Med de köpta varianterna har man fortfarande chansen ...
Elihe
Det lät ju inte så upplyftande, jag som var så glad för min valnöt. Då antar jag att det inte lönar sig med den ansträngningen om det kan ta flera år.
Tack
mvh sleep.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har du tagit nöten från en valnöt i sverige, så kan det finnas ganska god chans att det blir ett träd som sätter frukt men det kan ta MÅNGA år innan plantan är tillräckligt stor att sätta frukt. Själv tycker jag det är kul att experimentera med div. frön, jag hade inte plats för de valnötsplantor jag fick upp från valnötter så jag gav bort dem till en som höll på och planerade för en liten valnötsskog, han hade gott om plats för mina små plantor.

Valnöten borde dock ha såtts i höstas, valnötter brukar behöva gå igenom en vinter innan de gror (nöten ska inte knäckas).
Elihe
Då klämmer jag ner den i en kruka som får stå ute. Kanske blir det något med lite tur.
Mvh rolleyes.gif
bollkrille
Hej!

Det är inget problem att få valnöten att gro om den är 'frisk'. Min farsa som har ett stort valnötsträd (ger ca 300 nötter/år) har dragit upp många träd som nu är hyfsat stora.

Han brukar hjälpa nöten på traven genom att först torka den ordentligt i pannrummet och sedan kolla att den har något i sig. Har den det så pressar han in en tandpetare mellan skalhalvorna och sätter nöten ca 5cm ner i en kruka som sedan får gro inne på fönsterbrädet och sedan komma ut i skyddat läge. Det funkar mycket sämre om man inte glipar på skalet, risken är stor att din nöt inte klarar sig själv och har du bara en så...

Har ett av farsans träd i min trädgård, det är 6-7 år, ca 2m högt och jag når precis runt stammen med tummen och pekfingret nere vid backen. Växer så det knakar. Det har inte blommat ännu och jag vet att farsans träd blommade men fick ingen frukt förrän vi tog ner ett annat träd som skuggade. Sommarvädret spelar oxå in, smånötterna verkar vara väldigt känsliga.

Jag tycker att du skall testa att dra upp ditt eget träd om du orkar vänta på det. Själv drar jag upp Tulpanträd i år, har 10 små plantor i skrivande stund då det dyker upp ca en om dagen för tillfället så här tre månader efter sådd, och jag vet att det dröjer innan jag kan plantera ut dom eller ge bort dom men det är värt att vänta på!

Lycka till!!!

Christian
vickeva
Menar ni att man kan ha valnötter som går att äta i Sverige?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp den äkta valnöten (som man äter) går utmärkt att odla i zon 1-2 (vissa lyckas även bra i högre zoner med äkta valnöt)
MRLINDELL
Som sagt, för dem som tycker det är spännande att vänta 7-8-9 år på en nöt!
Elihe
CITAT (bollkrille @ 07-06-2004, 21:04)
Hej!

Det är inget problem att få valnöten att gro om den är 'frisk'. Min farsa som har ett stort valnötsträd (ger ca 300 nötter/år) har dragit upp många träd som nu är hyfsat stora.

Han brukar hjälpa nöten på traven genom att först torka den ordentligt i pannrummet och sedan kolla att den har något i sig. Har den det så pressar han in en tandpetare mellan skalhalvorna och sätter nöten ca 5cm ner i en kruka som sedan får gro inne på fönsterbrädet och sedan komma ut i skyddat läge. Det funkar mycket sämre om man inte glipar på skalet, risken är stor att din nöt inte klarar sig själv och har du bara en så...

Har ett av farsans träd i min trädgård, det är 6-7 år, ca 2m högt och jag når precis runt stammen med tummen och pekfingret nere vid backen. Växer så det knakar. Det har inte blommat ännu och jag vet att farsans träd blommade men fick ingen frukt förrän vi tog ner ett annat träd som skuggade. Sommarvädret spelar oxå in, smånötterna verkar vara väldigt känsliga.

Jag tycker att du skall testa att dra upp ditt eget träd om du orkar vänta på det. Själv drar jag upp Tulpanträd i år, har 10 små plantor i skrivande stund då det dyker upp ca en om dagen för tillfället så här tre månader efter sådd, och jag vet att det dröjer innan jag kan plantera ut dom eller ge bort dom men det är värt att vänta på!

Lycka till!!!

Christian

[QUOTE]
Tack Christian! Nu provar jag att så den, kanske bättre att ha den inne från början. Håller med om att det är spännande att dra upp egna träd. Satte frön från Kejsarträd i höstas men de har inte visat sig än. De har stått ute hela vintern. Men jag ger inte upp!
MVH rolleyes.gif
LindaA
CITAT (vickeva @ 07-06-2004, 22:57)
Menar ni att man kan ha valnötter som går att äta i Sverige?

Javisst! Vårt valnötsträd gav hur mycket nötter som helst, vi plockade in dem och lade dem på tork, och till julen gav vi bort krukor fyllda med nötter! De var goda och perfekta som julklappar och "gå-bort"- presenter!
biggrin.gif
Cilla
Valnöt av olika slag är rätt lätt att få att gro, många har provat. Min syster satte 4 nötter av äkra valnöt (Juglans regia, finns vild i Södra Sverige) i kruka och 3 kom upp. Nötternas moderträd är ett i Skåne, och hennes krukor har flyttat från Gotland, Trosa till Gnesta i zon 4. Där överlevde de vintern utomhus i kruka!

Nu ska jag snart få ett av småträden och har valt ut bästa, soligaste plats på tomten.

På all frukt måste man vänta, äpple och päron från köpt planta tar också många år innan de sätter fler frukter än några få. Som tur är behöver man inte "sitta och vänta". Man kan plantera annat under tiden!

Av de valnötssorter jag känner till är de härdigaste Grå valnöt Juglans cinerea zon 1-4, kanske 5 och Manchuriska valnöten Juglans mandshurica zon 1-3 och kanske 4.

Annars finns också dessa valnötssorter planterade i Sverige:
Svart valnöt Juglans nigra
Juglans ailanthifolia
Juglans cathayensis
Juglans cinerea L.
Juglans microcarpa

Här finns bild på en äkta valnöt i Stockholm.
Elihe
Så kul att du blir med valnöt, Cilla. Ännu ett träd till samlingarna. Ganska skyddat läge skall valnöten ha , dum som jag var så tittade jag inte på ¨namnlappen på valnötsträdet där arten står så det får jag göra nästa gång jag passerar Gränna. Urgamla mullbärsträd såg jag på Visingsö. det finns rester av en odling där de flesta träden låg lutade på marken, ett tillo med hade bara en liten bit av roten kvar i marken o levde om än knappt,På håll såg det ut som det blåst omkull!!! Jag undrar hur mycket arbete det är för att få dessa urgamla trädmadamer att överleva!
MVH rolleyes.gif
wolkenkrabber
att odla valnör låter roligt, det fins en två meter hög buskformad valnöt i östersund, vet inte vilken sort det är dock, ska nog testa på att sötta litter nötter för skojs skull
Cilla
Bettan - tack för tipset om mullbärsträden på Visingsö! De måste vara härliga att se.

Wollenkrabber - valnöten i Östersund måtte vara en mycket god frökälla! Om du kan och får ta valnötter där att odla har de chans att bli riktigt härdiga, oavsett vilken sort det är.
wolkenkrabber
här är ett foto av den jag tog tidigare i vår
Elihe
Ja tycker du som är så trädintresserad. Cilla, skall åka till Visingsö. Helt fantastiskt tycker iallafall jag. träden planterades för silkets skull sent 1800-tal. Fin valnötsbuske i Östersund. om min lilla nöt tar sig så får jag hoppas att den klarar sig här i Linköping.
MVH biggrin.gif
Cilla
Vackert grenverk, wolkenkrabber! Om du får ta nötter från det exemplaret har du en mycket intresserad köpare i mig.

Ja Elihe, Visingsö är numera inplanerad i semesterkalendern för i år. Förra året var jag på en trädrunda (som också blev en örtrunda) i Skåne, i år bär det västerut i Sverige.

Det finns många träd man vill se här i livet. Tack för tipset om Visingsö!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon