Hej.
Jag har, som många andra växthusägare, en Hydromatik droppbevattnare
men jag får den ej att fungera så bra. Jag har ställt in matarslangen enligt anvisning, det är knappt att det rinner. När det är varm i huset fungerar det bra men när det blir svalare droppar det långsammare ur droppslangarna och behållaren svämmar över. Är detta vanligt?
Hej!
Jag undrar över samma sak. Min rinner också över så man kan inte ha något stå under behållaren för då blir det för blött. Sedan undrar jag om det är så bra att ha det på hela tiden, när jag vattnar med kanna brukar jag låt det torka upp lite mellan vattningarna. Om man vill tillsätta gödning i behållaren hur gör man då. Jag är nog dum men istruktionen är obegriplig.
CITAT (Iza @ 30-06-2004, 07:42)
Hej!
Jag undrar över samma sak. Min rinner också över så man kan inte ha något stå under behållaren för då blir det för blött. Sedan undrar jag om det är så bra att ha det på hela tiden, när jag vattnar med kanna brukar jag låt det torka upp lite mellan vattningarna. Om man vill tillsätta gödning i behållaren hur gör man då. Jag är nog dum men istruktionen är obegriplig.
Nu fungerar anläggningen bra. Kanske behövde den en inkörningsperiod för att känna av sitt nya hem. Näringen häller Du underifrån i den gröna frigolitgrejen. Tag bort doseringsmojängen och fyll på.
Jag hänger på denna tråd och undrar då över om man måste sätta hydromatiken uppe efter taket i växthuset? Jag har inte installerat min hydromatik än.
Jag har nämligen tänkt ha den kopplad till en regntunna, men tunnan kommer inte riktigt så högt som en meter ovanför hydromatiken om den måste sitta i taknocken på växthuset !
Annlouice
Hej Annlo.
Utloppet från tunnan måste sitta ovanför hydromaten.
För bäst effekt nämner bruksanvisningen minimum 150 cm över bevattningsställe.
Hur får du in vattnet i tunnan?
hej alla innehavare av hydromatbevattnare. jag har ett problem och det är att droppslangarna sätter igen sej ibland, vilket är mindre bra då man åker bort.
Det kan bero på att jag bevattningen kommer från en brunn som kanske innehåller lite föroreningar vilekt sätter igen slangarna.
Gällande näring så har jag köpt färdig från Willab men tror att resultatet blir lika bra med annat, t.ex. blåkorn.
Växterna vill ha jämn bevattning och gödning så det borde vara bättre än att vattna för hand.
Ha det bra i växthuset.
PS Har för första gången satt melon undra om man måste pollinera??
Jag har två melonplantor. De har massor av blommor som jag pollinerar med en liten pensel. Honblomman är lite kulig vid bladskaftet. I vart fall tror jag att den kuliga blomman är feminin.
Du har nog igen på att ha en sil på vattenslangen före Hydromaten.
MRLINDELL
06-07-2004, 14:11
Bryr sig hydromaten om vad ni har för storlek på kruka/hink? vad som finns i krukan/hinken? Omgivningstempereturen? Luftfuktigheten?
Nej! Den är ju inte mänsklig så att den kan se om det är tomater eller blommor. Däremot så har den en termoventil som reglerar flödet vid olika temperaturer. Har man stora krukor så får man ha fler droppställen. Men jag undrar om detta droppande är så bra för det är blött hela tiden, när man vattnar för hand så låter man ju det torka upp emmellan, så jag har stängt av min.
MRLINDELL
07-07-2004, 10:02
Precis min uppfattning, de flesta som skaffar bevattningsautomatik för tusenlappar ger upp innan sommaren är slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.