I mina växthusböcker står det att varm luft kan innehålla mer vatten än vad kall luft kan göra och att man därför skall lufta ut när kvällen kommer så att inte den fuktigheten sätter sig på glas och växter.
Men stämmer det. Min hydromätare visar ca 30% fuktighet när det är varmt i växthuset och 70-80 % när det är svalare. Förklara detta för mig.
Åsa, mälardalen zon 2
07-06-2004, 08:56
Olika temperaturer kan hålla olika mycket vatten. En kall luft kan inte innehålla så mycket vatten i kilo innan det fälls ut (dagg, regn) när luften är mättad brukar man säga att luftfuktigheten är 100%. En varm luft kan innehålla mera vatten i liter innan det fälls ut ex. varm het ånga ovanför kastrullen är ju ganska full av vatten men när denna ånga träffar en kall yta så kan inte luften längre hålla kvar vattnet utan det fälls ut i form av kondensdroppar (samma sak händer i växthuset när det blir kallare på natten, luften kan helt enkelt inte hålla kvar vattnet när det blir kallare). Tar man en kall luft som har hög relativ luftfuktighet och värmer upp den så sjunker den relativa luftfuktigheten det är en av orsakerna till den torra luften inomhus under vintern, den kalla luften som värms upp inomhus får då en ganska låg relativ luftfuktighet.