Full version: Krollilja
Tesoj
Köpte en krollilja till mamma på morsdag. Råkade tyvärr tappa min ryggsäck på den innan vi hann plantera den så att den knäcktes. sad.gif
Tror ni att den kommer att klara sig nu när vi planterar den. Har klippt ner den under brottsytan.
ylle
Tror det. Ge den benmjöl när ni planterar, det gillar den nog
Tesoj
Ska pröva det. Tack för tipset. Hoppas nu att den klarar sig.
Mia, zon 3
Den klarar sig!
Vi grävde upp en massa lökar innan bulldozern kom till svärfarfars gamla fina skogstomt (snyft!), och i den marken gick det knappt att få upp en enda hel lök. Men jag slängde ned alla "smulorna" hemma när jag planterade, och vartenda litet fjäll blev en ny lök! Så nu har jag en hel skog med små mini-krolliljor, kanske till störst glädje för äckelbaggarna än så länge....
Bli inte orolig om den väntar till nästa år att dyka upp ur jorden. Jag har varit med om att det tagit två år innan de kom upp. Enda gången jag misslyckats var när jag köpte en (svindyr) lök i påse - 35:- och inte ett liv!
Lycka till!
Tesoj
Ok, låter hoppfullt. Jag köpte den uppdragen för 125 kr då vi kom på så pass sent att vi skulle ge henne det i present. Får köpa lite lökar och plantera så att hon får några fler om den inte skulle ta sig. Det tråkiga var att den redan hade fått en knopp innan jag lyckades klanta mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon