Full version: Tulipaner i kruka
hulsan
Jag köpte Tulpaner med lökarna i våras (Ekerötulpaner) och satte dom i stora krukor på balkongen.
Så fint - i flera veckor!
!

Men nu har dom vissnat.

Jag har hört att man ska klippa av stjälken och spara lökarna.
Visst stämmer det?
Men kan man spara dom inomhus i värme?

Jag har ingen källare som är kall - vilken temperatur kan dom "sova" i?
Och när ska jag återigen sätta dom i jord?
Ska dom ligga kvar i jorden eller vad ska jag lägga lökarna i (en korg kanske)?

Många frågor kring detta - hoppas att någon kan svara
Fenja
Du ska INTE klippa av tulpanlökar utan fortsätta att gödselvattna dem till de vissnar ner av sig själv. Det är så de får blomningskraft till nästa år. Någon annan får råda dig om förvaringen för jag vet inte hur du bäst ska gå till väga där.
Mvh
Fenja
hulsan
blink.gif ooops, det har jag redan gjort.... då är det kört?

Kanske ingen idé att spara lökarna då utan istället köpa nya nästa år och försöka igen då?
unsure.gif
silas
jag vet inte om det funkar överhuvudtaget att spara tulpaner i kruka? jag har försökt ett par gånger, men med rätt dåliga resultat. ett tag roade jag mig med att plantera en massa lökar i korgar av hönsnät, som jag grävde ner på en kolonilott efter blomningen, och sedan plockade upp igen till våren. en del överlevde, men sannerligen inte många, och vidare roliga såg de inte ut heller......
160kvm stort hus
Hej!
Måste få fråga om ikea krukorna. Våjön eller vad den heter.
är den bra?

Funderar på att köpa en själv!!
Snygg balkong!!

Mvh G
Mi70
På tulpaner skall man klippa bort själva frökapseln (eller vad det heter)som bildas efter att blombladen har trillat av, annars går lökens kraft dit. Däremot skall stjälken sitta kvar och tillåtas vissna ner så att kraften kan dras ner i löken.
Kana
Jag brukar ha påskliljor på balkongen på våren och såvitt jag förstår ska de också ha lov att vissna ner om man vill spara dem. Men jag tycker att det ser så tråkigt ut på balkongen med gula vissna stjälkar så jag klipper rått ner dem och låter resten av krukan ta över. Och så köper jag nya påskliljor nästa år...

K.
hulsan
CITAT (16kvm stor balkong @ 08-06-2004, 12:08)
Hej!
Måste få fråga om ikea krukorna. Våjön eller vad den heter.
är den bra?

Funderar på att köpa en själv!!
Snygg balkong!!

Mvh G

Du menar den i terracotta i tre plan?
Antar att du menar den, för den plus badpoolen - numer jordpoolen - tror jag är det enda i krukväg som kommer från IKEA. Just nu. Stolpen som man kan sätta krukor på har inte kommit upp än. biggrin.gif

Tycker Våjön är lite svår att bestämma vad plantera i. Jag brukar ha lite beslutsångest. tongue.gif

Jag måste organisera om i den.
Lobelian högst upp får inte riktigt plats och jag antar att typ Basilika, Dill, Gräslök eller liknande krukor från affären (eller från frön) kanske passar bäst där.
Så jag ska sätta Lobelian i annan kruka för att dom ska få chans att överleva - finns inte så mycket plats varken djup eller bredd till jord + växt högst upp.

Längst ner ska jag i dagarna sätta min slingerkrasse jag sått från frön.
En vit spaljé ska jag sätta på räcket bakom allt, där den kan få slingra sej.

Slingerkrasse och busk-krasse finns även på andra sidan hörnan, så den kanske kan bli en slags inramning med krasse. Är min förhoppning.

Övriga tips vad man kan sätta i den mottages tacksamt!
Ullet
Nu blir jag lite konfunderad. Om man inte kan klippa bort stjälken för att näringen ska gå ned i löken, innebär det att man inte heller kan klippa av en tulpan o ta med in i en vas? Är ju liksom same but different? *S*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon