amis
Hej !

Jag har fått ullöss på min favorit växt. Jag har haft flaskliljan i tio år och vill inte riskera att den dör...men jag har nu blivit rekomenderad att skära av den där den är grön. Dock har jag inte tordas utföra ingreppet ännu sad.gif ...så det jag vill veta är : Hur gör jag ? Jag vill ju att den bryter om ... Hoppas på svar från er som har mer kunskap i ämnet // Tack på förhand
Ingrid på Västkusten
Provado hjälper - inte behöver Du skära av den nu när det finns både Provaopinnar och provado-spray!!!!!

fast jag hade väntat ett par tre månader för lite mera aktivitet ifrån växten - står den i ett fönster? Smittar den ner andra växter?

Spray samt pinnar - ordentligt kikande och krossande av ullöss samt plocka bort ullen där det gömmer sig ägg.....det tar ju tid men det går - och är fullt möjligt!

Hälsar ingrid
Susanne i Linköping
Min flaskfot har också ullöss till och från, de verkar alltid komma tillbaka men de är inget stort problem. Skulle det behövas har jag Provadopinnar i beredskap.

Den smalare, skrovliga, delen av stammen är lite besvärlig att göra ren från lössen, men jag tog en gammal tandborste och skrubbade stammen med Pyrex och det gick bra. Om Pyrex hjälper vet jag inte, men den rent mekaniska skrubbningen med åtföljande sköljning tog bort alla synliga löss och äggsamlingar.

Nu på vintern är det extra lätt att hålla undan lössen, det finns ju inte en massa blad som är i vägen (min håller på att tappa sina sista två blad nu). Fast man får ju se upp så att man inte blöter ner jorden för mycket om man tvättar växten med vatten.
Åsa K, zon 1
Hej!
Hittade en gång ett "annorlunda" recept på ohyremedel som jag hittills bara testat på min citron.

Nedanstående har jag klippt ut från Internet.

Tar upp det här med bomullslössen igen:
"
För sisådär 8-10 år sedan hade jag en jätteepidemi bomullslöss på mina crassulor. Provade allt (inkl blötläggning i såpvatten i timmar)! sen tänkte jag nu j-vl-r och så blandade jag en lösning med vatten och tee-trea-oil från hälsokostaffären, ni vet sån som var så poppis som skulle hjälpa mot allt, och sprutade. Resultat: alla löss borta! absolut noll löss hos mig sedan dess.
Ett tips till:
...som jag provat på sköldlöss med MYCKET bra resultat å det är "flytande Paraffin" i flaska.
Köpte den för att dränka in Bokbänkskivorna i köket men fick en ingivelse att testa även på lössen som satt på Hoyan i fönstret, dom dog ganska omgående. Köps i Färghandeln, ev. på apotek."

tee-trea-oil har jag sprayat min citron med och den har överlevt mad.gif

Får se längre fram i vår hur pass effektivt det verkat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon