Susanne i Linköping
07-06-2004, 10:32
I artikeln
http://www.odla.nu/artiklar/lupiner.shtml står det att det finns både två- och fleråriga lupiner. Finns det något säkert sätt att se skillnad? På min kolonilott finns massor av lupiner och jag tar bort dem efter hand, men vissa plantor är finare än de andra och dem skulle jag gärna vilja ha kvar. Men de kanske bara är tvååriga? Färgerna på mina är varierande, rosa och blå dominerar men det finns även vita och gulaktiga. De flesta är tvåfärgade.
Har läst om lupiner att de blir inte långlivade men självsår sig. Tror inte de kan kallas två-åriga dock. Att de är olikfärgade beror på att de är framodlade att bli det. Från början är de blå. De blå blir nog fler och fler allteftersom de sår sig.
Hm, du säger att enligt den där artikeln finns det både två- och fleråriga lupiner och så undrar du hur man ser skillnad på dem. Men jag läste den och där står inget om tvååriga lupiner vad jag kan se - utan bara att det finns en art, gullupin (lupinus lutea) som är ettårig och i övrigt står bara generellt att 'lupinen är flerårig'.
Så, eftersom det du har knappast har gullupiner så som du beskriver dem, så kan du nog räkna med att de är som vanliga lupiner, d v s inte bland de mera långlivade perennerna men definitivt mer än tvååriga.
Susanne i Linköping
09-06-2004, 09:30
Tack Ingo för svar, nu ser jag att jag måste ha blandat ihop den där artikeln med någon annan (som jag förstås hade öppen i ett annat fönster samtidigt).
Det blir väl att fortsätta gräva bort de mindre snygga och hoppas på att de finaste inte dör alltför snabbt. Frön finns det gott om i jorden, så det blir nog nya lupiner i många år till.