Varför är kejsarkronor så hopplösa? Mina växte upp jättefint, jag klämde alla liljebaggar jag fick syn på, trots kväljningar. Sen bara gulnade de och blommade aldrig. Nu har jag slitit bort stjälkarna bara för att de var så fula. Är det ett hopplöst fall? Har flyttat dem då och då och gött dem med benmjöl.
Hej,
Jag råkade ut för precis samma sak i år! Växte jättefint - och sedan gulnade de och blommade inte! Grävde för att kolla lökarna och de såg ut att må jättebra??!! Väntar spänt jag också på svar på vad det kan vara.
/Stina
Mia, zon 3
07-06-2004, 12:24
Folk som "vet" säger att de äter hur mycket näring som helst, och att de ofta bara blommar vartannat år. Mina står himla illa till, så de blommar vart 4:e år istället, men de överlever.
Åsa, mälardalen zon 2
07-06-2004, 12:30
Sol, väldränerat och stallgödsel brukar de gilla. Sluta pilla och flytta runt lökarna detta kan vara en orsak till varför de inte blommar. Den enda gången man delar och flyttar på lökarna är när det blivit för trångt. Efter en delning brukar det ta något/några år innan man får blommor igen.
Mina trilskades förra sommaren men fick benmjöl o lite kompost, i år blommar alla utom en där det har blivit två.
Så ge inte upp.
MVh
Eva i Skåne
07-06-2004, 16:16
Jag har hört att om det fryser efter att de börjat komma upp blommar de inte. Om det stämmer eller ej vet jag inte, men mina blommade aldrig

.
Så trodde jag att jag grävde upp alla lökar förra sommaren och gav bort, men i år kom det åter igen några stjälkar, som, precis som ni säger, växte upp, gulnade och ......inget mer.

Irriterande.
Anders zon 1
07-06-2004, 22:03
Samma sak här - inga blommor på kejsarkronorna i år men förr året blommade de fint. Kanske är ett dåligt år för kejsarkronor i år? I så fall kan man undra vad det beror på. Funderar på om det kan vara så att förra våren-sommaren av någon anledning var ogynnsam för dem. De flesta vårblommande lök- och knölväxter använder ju den enegi de lyckats samla på sig under föregående växtsäsong till att blomma. Var förhållandena dåliga när de hade gröna blad förra året kanske de inte orkar blomma i år.
Anders
Ja, det kanske för mej i alla fall är något så enkelt som frosten. Mina växte jättemycket väldigt tidigt och det har definitivt varit fanska kraftig frost senare.
Får hoppas på nästa år.
/Stina
Mina har blommat hur fint som helst i flera år, men inte i år! Jag tror att det inte var deras år.
Tack för alla svar! Ska slänga på benmjöl, eller är det för sent nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.