Cajo
Vi skall dränera huset men vi har två gamla fina klätterrosor som måste flyttas. (New Dawn?)
Jag beskar dom i våras, och nu har dom växt till sig rejält. Dom står precis intill väggen och jag har ingen aning om hur djupt rötterna går. Tänkte fråga grävmasinisten om han kunde ta ett djupt tag och få upp dem, men då kanske rötterna skadas.........gör det något isåfall?
Det är lite bråttom........han kommer ikväll!
Fenja
Jag skulle föredra att gräva upp dem för hand för att ha lite koll på hur mycket rötter som skadas.
Mvh
Fenja
Cajo
Nu är jag ute och gräver och rötterna tar aldrig slut! Nu tror jag att det är en Peace (grannen tror det) och att den är över 50 år gammal. Jag är helt slut.........
Fenja
Stackare!! Men rosor brukar vara ganska tåliga i rötterna så jag tror den överlever att bli av med några! Sätt den i en stor balja med vatten eller rotslå den ordentligt och VATTNA MASSOR!
Mvh
Fenja
Cajo
Äntligen!! Grävskopan fick hjälpa till för rötterna gick säkert 2 meter ner, fast jag fick skippa en hel del av dem. Sen var han snäll och grävde 2 nya djupa hål till mig så jag fick ner dem på en annan plats. Hoppas nu verkligen att dom klarar sig, vi har blandat i kompost i jorden och vattnat jättemycket. Dom pryder sin nya plats.
Sen har vi då förödelsen efter grävningen runt huset...........inget roligt att dränera!! Jag som hade så fint innan. Men men, nu blir det torrt och fint i källaren och rabatterna går ju att fixa till i sommar. Sov gott, nu stupar jag i säng........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon