Full version: Orkidéstängel
eml
Jag har en Oncidiumorkidé som nu blommat över men stängeln vissnar inte ner (den har stått kvar ett par månader nu). Ska man klippa av den eller kan den, som t.ex en Phalaenopsis blomma om på samma stängel (har för mig att den bara blommar en gång per bulb, men är inte riktigt säker...)?
GoSatta
Jag har en hemma som jag klippte, men då hade stängeln torkat ut vilket den gjorde ganska snabbt efter utblommningen, men det ska inte kunna komma några nya blommor iaf så jag skulle klippa den utan att vara rädd.
pejori
dom blommar bara en gång, så du kan klippa av den om den stör dig huh.gif
annars ska man som regel inte klippa nått som lever på en orkidee biggrin.gif biggrin.gif
den tar tillbaka näringen i den när den får vissna själv smile.gif smile.gif
eml
Tack för svar!
Tidigare har stängeln torkat ner efter blomningen, men denna gång så har den varit kvar i närapå "orginalskick" (förutom blommor då) under flera månader och jag började få en from förhoppning om att det kanske skulle komma nya blommor på den, men så var det alltså inte...
Stängeln får vara kvar så länge den vill så får jag sätta mitt hopp till de nya bulberna som kommer för flera blommor wub.gif smile.gif .
Powerowic
hoppas du läser detta innan du klipper, vi har några phalaenopsis hemma och jag klippte stängeln 2dm ovanför basen och nu har det kommit ut en sidostängel med blommor, en annan vi hade dog när jag klippte stängeln
pejori
CITAT (Powerowic @ 09-06-2004, 08:13)
hoppas du läser detta innan du klipper, vi har några phalaenopsis hemma och jag klippte stängeln 2dm ovanför basen och nu har det kommit ut en sidostängel med blommor, en annan vi hade dog när jag klippte stängeln

det är inte samma orcidee, så det stämmer tongue.gif tongue.gif
phalaenosis sk inte klippas av då den sätter sidoblommor rolleyes.gif rolleyes.gif
oncidium däremot blommar bara en gång på varje stängel wub.gif wub.gif
GoSatta
får väl jag fylla på denna tråd igen för nu har nämligen även min oncidium börjat skjuta knoppar igen från samma stängel, har aödrig hänt förr då trokade dom bara ihopp.
tepa
Hej

Nu har ena stängelns blommor slutat blomma, det är en Palaenopsis. Jag tänker klippa av hela stängeln, för den är riktigt torr och vissen. Nu undrar jag varför stängeln vissnar och torkar bort ibland, och ibland är den grön och fin fast blommorna vissnat ? De blommor som ser fina ut, finns på en andra stängeln, vilken är grön och fin.

Hälsn Tepa
pejori
CITAT (tepa @ 09-04-2009, 15:48) *
Hej

Nu har ena stängelns blommor slutat blomma, det är en Palaenopsis. Jag tänker klippa av hela stängeln, för den är riktigt torr och vissen. Nu undrar jag varför stängeln vissnar och torkar bort ibland, och ibland är den grön och fin fast blommorna vissnat ? De blommor som ser fina ut, finns på en andra stängeln, vilken är grön och fin.

Hälsn Tepa

Den som fortfarande är grön, kommer nya blommor på.
Den har inte bestämt sig för om den ska vissna, enkelt uttrykt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon