Full version: vattenautomat
paugusts
Vad skall vi välja för vattenautomat?. Vi har en grävd brunn på tomten vi vill ta vatten från, men det finns en uppsjö med pumpautomater, skall man ta en bland de billigaste, och hoppas att den håller, eller köpa en dyr på en gång, vad har ni för fabrikat, vad rerkommenderar ni INTE?
mvh
Peter
gammelnalle
Gå till en "riktig" VVS-butik. Där får du inte bara goda råd utan även sevice NÄR det strular till sig.
Visst kan du tjäna några kronor på att köpa på postorder eller i ett billighetsvaruhus men min erfarenhet är att just VVS och El kräver så pass mycket "frågor" och efter-service.
MRLINDELL
Jag skaffade ett gardena sprinklerstav för 115:- och kan enkelt komma åt alla krukor & hinkar även där det är trångt. Har slutat tro på att automatik kan lösa allt. De flesta som försöker lägger ner en massa slantar i onödan på något som inte fungerar som det var tänkt. Jag vattnar ca 100 plantor manuellt medan jag vet att en här har automatik i 1000 sek klassen till ca 10 hinkar. Personligen säger jag bara SUCK! är man mån om sina växter behöver de daglig tillsyn och det tar inte lång tid att vattna samtidigt.
Killensomvillhagrönafingrar
MRLINDELL: Jag kan mycket väl hålla med dig om att växter behöver daglig tillsyn och att det kan vara väl så lätt att vattna för hand, men det automatik borde vara en lösning vid ex semester.

Dessutom tror jag att en automatik kan vara ett hjälpmedel även på vardagar. Det är inte varje dag som man har den otroliga fördelan att få påta i trädgården utan vardagens bestyr tar för mycket tid.

Så varför inte rekomendera en lösning som hjälpmedel så att man kan hålla den där trädgården man är rädd att bygga för att den tar för mycket på krafterna?

Paugust: Då även jag har eget "gratis" vatten så tänkte jag ha en automatik jag med. Dock har jag redan trycksatt så pumpar behöver inte jag.

Vad jag börjar med är att dra sån där hård vattenslang en bit ner i marken till uthuset där det finns ström. Därifrån kommer det gå tre olika slangar till mina kommande odlingar.
På detta sätt slipper jag dra slangen över alla land och förstöra plantorna. Dessutom kan jag börja leta automatik när dessa reas ut på hösten.

I växthuset kommer jag gräva ner en vattentunna och från denna dra slangar med bomullstråd i till plantorna. Om fungerar som jag hoppas kommer då plantorna suga ut det vatten de behöver men ändå inte bli för blöta. Dessutom fungerar vattentunnan som värmebatteri och den sprider fuktighet.
paugusts
Ber om ursäkt att det tog ett tag innan jag kunde kolla svaren, men jag menade inte automatisk bevattning, utan pumpautomat, alltså pump, hydrofor och tryckbrytare, de finns från 900 kronor till flera tusen, men vilken skall man välja?
Det handlar om en vanlig trädgård, där det vattnas enbart på odlingar, max 100 kvm, samt i växthuset 7 kvm, sällan spiller vi en droppe på perennerna, eller buskarna, klarar de sig inte själva så... sätter vi ngt annat där istället.
Alltså. är det ngn som kan rekommendera eller avråda inför detta inköp?
mvh
Peter
mathilda
Vi har en pump som slå av sig själv med automatik när den inte används, dvs när vi stänger vattnet.

Den kostade lite mer ca 2000:- men efter som vi har pumpen i ett carports förråd och kranen utanför runt om hörnan så ville vi inte vara tvungna att slå av pumpen varje gång vi stängde vattnet.

Diskutera fördelar/nackdelar med dom som säljer pumpar sen får man välja det som man passar bäst till en själv.

Lycka till!
gammelnalle
refererar till mitt tidigare inlägg:

I de allra flesta fall måste man ändå göra förändringar när man BYTER ut sin gamla ... (något oklart om det är en helt ny anlägging...)
Är man riktigt händig fixar man det mest själv, men när det gäller vatten och el är det bra att ha tillgång till KOMPETENT folk att fråga.

Jag tycker inte att mina två VVS-butiker är dyrare på materiel än byggvaruhuset (Jo jag brukar jämföra priser...) jo ibland... men långt ifrån för det mesta. Men i en VVS-butik får jag rätt materiel och bra svar... och det brukar variera på byggvaruhuset mad.gif (lindrigt uttryckt)

Min bytte jag i vintras då pumpen frös sönder (Slarv av mig... FY Skäms... sleep.gif ) (jag har en 160l hydrofortank och den är OK) Pumpen kostade ca 1350:- men han prutade själv enär jag inte behövde stativet som den står på. Den gamla hade då gått i minst 5 år , kanske 10 (?) utan problem och hade säkert hållt några år till.

Tryckvakten har jag också bytt ett par gånger på 24år... (Nu har jag byggt om den så att kontakten styr en kontaktor , på så sätt slits inte kontaktblecket på tryckvakten så fort...´)

Beroende på hur händig du är... Om du är händig och har plats, tycker jag det är bättre att ha en större tank än de små futtiga 20-30l som finns på de kompletta automaterna.... beg galvade kärl finns för en relativt billig penning.
"Fördelen" med de små är att tanken är av vanlig plåt (billigt) och inuti ligger en gummiblåsa, vattnet hinner aldrig´stå och "bli gammalt" . Och förhållande vis billig. Lätt att installera: Sugslang in, tryckslang ut i med stickproppen (230V- vanligt vägguttag).

Nackdelen är att pumpen och tryckvakten får jobba mycket oftare (fler till och frånslag) dvs mer slitage. gummiblåsan kan gå sönder (lagade en sådan för 4 veckor sedan hos en bekant..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon