refererar till mitt tidigare inlägg:
I de allra flesta fall måste man ändå göra förändringar när man BYTER ut sin gamla ... (något oklart om det är en helt ny anlägging...)
Är man riktigt händig fixar man det mest själv, men när det gäller vatten och el är det bra att ha tillgång till KOMPETENT folk att fråga.
Jag tycker inte att mina två VVS-butiker är dyrare på materiel än byggvaruhuset (Jo jag brukar jämföra priser...) jo ibland... men långt ifrån för det mesta. Men i en VVS-butik får jag rätt materiel och bra svar... och det brukar variera på byggvaruhuset

(lindrigt uttryckt)
Min bytte jag i vintras då pumpen frös sönder (Slarv av mig... FY Skäms...

) (jag har en 160l hydrofortank och den är OK) Pumpen kostade ca 1350:- men han prutade själv enär jag inte behövde stativet som den står på. Den gamla hade då gått i minst 5 år , kanske 10 (?) utan problem och hade säkert hållt några år till.
Tryckvakten har jag också bytt ett par gånger på 24år... (Nu har jag byggt om den så att kontakten styr en kontaktor , på så sätt slits inte kontaktblecket på tryckvakten så fort...´)
Beroende på hur händig du är... Om du är händig och har plats, tycker jag det är bättre att ha en större tank än de små futtiga 20-30l som finns på de kompletta automaterna.... beg galvade kärl finns för en relativt billig penning.
"Fördelen" med de små är att tanken är av vanlig plåt (billigt) och inuti ligger en gummiblåsa, vattnet hinner aldrig´stå och "bli gammalt" . Och förhållande vis billig. Lätt att installera: Sugslang in, tryckslang ut i med stickproppen (230V- vanligt vägguttag).
Nackdelen är att pumpen och tryckvakten får jobba mycket oftare (fler till och frånslag) dvs mer slitage. gummiblåsan kan gå sönder (lagade en sådan för 4 veckor sedan hos en bekant..)