Full version: musslor
mmia
Hej!

Någon som vet något om musslor som man har i dammen?
KURT
Jag vet inte om det är något speciell orsak till att du vill ha musslor? Endel använder dem för att de skall filtrera vattnet. Det finns ju inte så många sötvattensmusslor att välja på:

http://www.nrm.se/ev/musselnyckel/index.html.se

Endel av dessa trivs endast i strömmande vatten (flodpärlmussla).
KURT
Tänk också på att musslor kan fungera som mellanvärd för parasiter (precis som myggor, fästingar och snäckor fungerar som mellanvärd för parasiter på däggdjur) som angriper ev fiskar. Jag vet inte hur vanligt det är med parasiter i musslor och jag vet inte om parasiterna i sin tur är specifika för vissa typer av fiskar, men man skall i alla fall vara medveten om det ev problemet.
MariaS
Jag har köpt fyra musslor på Zoo-affären. smile.gif
På två dagar har de "städat fram dammduken på ca ½kvadrat. De ser lite roliga ut, för de samlar in så mycket de kan med sin "fot", sen stänger de locket i ett par timmar och äter. Sen är det dags igen att ut och samla.
När det gäller parasiter, är det endast risk om man fiskar själv i vatten som har kräftpest eller är förorenade på annat sätt. Vänermusslorna skall det inte vara några problem med enligt min veterinär.

MariaS
Gossen Ruda
Dags att ta fram pekpinnen. Musslor är fastsittande saker som filtrerar vattnet genom att det pumpas genom musslan. Finns dels stora musslor som oftast ligger nergrävda i bottenslammet och dels små som även kan sitta på växter mm. Musslor har två skalhalvor och är fastsittande eller svårrörliga.

Snäckor kryper omkring och äter alger mm genom att skrapa på omgivningen med sin rasptunga. Dom har ett spiralvridet skal som dom kan krypa in i.

Musslor tror jag inte sprider några sjukdomar men snäckor kan vara mellanvärdar för fiskparasiter. Vad jag kommer ihåg så kan inte människor smittas men jag är osäker. Säker är jag dock på att situationen är annorlunda i Afrika med flera tropiska områden, bilharzia(snäckfeber) är ett dödligt gissel.
Mia, zon 3
Kan man plocka musslor (alltså inte snäckor) ur sjön bredvid? Där är så fullt med musslor att man knappt kan fiska utan att få dem på kroken.... Jo, det är sant!
Eller tar de med sig några hemskheter till en damm?
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,10-06-2004, 10:12)
Kan man plocka musslor (alltså inte snäckor) ur sjön bredvid? Där är så fullt med musslor att man knappt kan fiska utan att få dem på kroken.... Jo, det är sant!

Vad skall du ha dammen till i övrigt?

Ta dricksvatten från den?

Ha fiskar i den, sort?

Vad är SKÄLET till att du vill ta in musslor?
mmia
tycker det ser lite kul ut med musslor. Vi har koi och guldfisk i dammen.
KURT
Prova att maila till Sektionen för evertebratzoologi på Naturhistoriska riksmuseet, och mera specifikt till någon som jobbar med musslor:

http://www.nrm.se/ev/research/moll.html.se

Så vet de nog om musslorna kan medföra problem för koi och guldfisk, och berätta gärna om får veta mera. De musslor du har i sjön är nog någon dammussla och de vill gräva ner sig och filtera bottenmaterialet.
Mia, zon 3
CITAT (KURT @ 10-06-2004, 10:19)

Vad skall du ha dammen till i övrigt?

Ta dricksvatten från den?

Ha fiskar i den, sort?

Vad är SKÄLET till att du vill ta in musslor?

Odla runt, plaska fötterna i, få lite grodor & ödlor, kanske någon liten fisk (troligen inte koi eller sånt, kanske dammrudor....) Inte att dricka ur eller så.
MariaS

Är det sötvattensmusslor går det bra att fiska dem till sin damm.
Efter mitt förra inlägg i frågan, har jag kollat med fackbutiken. Det finns inga problem med att ha musslor ihop med fiskar, däremot är det som Kurt mycket riktigt påpekar att snäckor kan ha med sig "sjukdommar" i skalet.
Musslorna däremot städar på bottnen och håller undan efter fiskarna, vilket kan medföra klarare vatten, beroende på antalet musslor i förhållande till.......

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon