Full version: Spansk girlang
Ullet
Jag köpte en ettåring för ett tag sedan som kallades spansk girlang/girland, silverfärgad, ser ut som taggtråd nästan och jag undrar lite om hur den växer, Blir den bara buskig eller hänger den sig lite sedan? Tyckte den skulle bli fin bland vit hänglobelia, lavendelmalva o blå mossflox. Men inser att jag frågade ingenting om dess växtsätt, nu är den enbart en ruska. biggrin.gif Himla läcker med så skarp silverfärg o utseende.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara växten silvergirland Leucophyta brownii

Beskrivning: Höjd: 20-25 cm.
Färg: Blekgula blommor, silverglänsande grenar. Blomningstid: Sommar-sensommar. Skötselråd: Att tänka på: I sol eller halvskugga. Lätt, kalkrik och näringsrik jord. Håll den hellre torr än blöt. Om silvergirland får växa fritt blir den väl förgrenad och rund. Som kantväxt, i samplanteringar eller som undervegetation under stamväxter, där den kan formas och böjas till. Betraktas som ettårig men kan övervintras torrt och ljust i 6-8 grader.

(Bilden + beskrivningen är från blomsterfrämjandets hemsida)
Ullet
Japp, den är det.. Rätt läcker. smile.gif Trodde den skulle hänga lite men det blir nog bra som den sitter nu. Tack för hjälpen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon