|
Full version: Inspirera mig!
Ska få ett växt hus i 30 års present! Det ska komma denna vecka och jag är så sugen att köra i gång trots att mycket redan borde vara i gång i ett växthus vid detta laget... Jag bor i zon IV och växthuset är 6,4 kvm. Har, efter att gluttat lite på forumet, beställt även hydromatic som bevattningssystem! Så, tipsa mig om vad som ska planteras där nu, i höst och sedan tidigt på våren! Jag vill veta allt!!!! Annlouice  (ser förmodligen ut så här, nu)
Anki på Öland
07-06-2004, 21:11
Jag skulle också behöva lite ideér. Har just satt upp ett på 4,9 kvm men har mest "möblerat" med hyllor och bord med blommor och sticklingar - en tomatplanta, en gurkplanta och ett par jordgubbsplantor. Anki
gammelnalle
08-06-2004, 07:54
Du behöver ju inte SÅ just nu om du inte vill....
TOMATER finns ännu att köpa som plantor. Säkert andra grösaker med. (Blommor.... har jag ÄNNU inte förstått vitsen med... de går ju inte att äta)
(Har du några odla.nu kompisar i närheten kan du säkert få olika plantor av dem.... de flesta här är otroligt givmilda och delar med sig av både plantor och tips...)
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2004, 08:54
Japp köp lite plantor nu medans det finns i handeln, så kan du göra alla andra år om du vill. Och har du jordbäddar/odlingslådor kanske även lite ruccolafrö + frön till någon snabbväxande köldtålig asiatisk grönsak som kan ge skörd under senhösten. I mitt kallväxthus händer det att jag kan skörda en del asiatisk kål vid jul. Även ruccolan brukar gå bra att odla en bra bit in på hösten. +Har du jordbäddar/odlingslådor kom ihåg att du kan gå ut TIDIGT på våren så snart jorden tinar och så sådant som rädisor och sallat i växthuset och få en riktigt tidig skörd med primörer.
fiffigafrun
08-06-2004, 09:57
Förrutom det vanliga som gurka o tomater har jag tänkt odla chili, basilika o på sikt ev en vinstock också (om den inte blir för stor). Men något icke ätbart bara för lyst o doft tänkte jag också ha. Luktärter, tobak o nåt mer kanske.
I år blir det nog i hinkar (har inte fått o satt upp växthuset ännu) men har köpt plantor redan. Nästa säsong ska jag odla i upphöjda bäddar.
Jag har mitt växthus, 6.4 kvm, för andra sommaren, och jag har lärt mej en del på ett år. Gör inte så här: Jag planterade 1 slanggurka, den tog 50 % av ytan, jag fick över 50 gurkor förra sommaren, till det här hade jag 2 svenska tomater och 2 körsbärstomater, resultatet blev fuktigt, varmt, ruttet och mögligt! Jag har automatisk ventilering. I år är jag mer nöjd, jag har planterat 4 olika tomater ( varav 2 små busk ), 2 paprika, 2 chili, mejram, oregano, ruccola och 3 sorters basilika. INGEN GURKA! Nu är det så fräscht att jag kan sitta på en stol där inne och njuta. Lycka till!  Nellie ( så här nöjd är jag nu )
jag har funderingar på en vinranka till mitt växthus. Har någon förslag på härdiga sorter?? Jag bor precis på gränsen mellan zon III och IV så det borde väl bli zon III i växthuset, eller? Hur fungerar det vintertid med en vinranka i ett kall växthus? Annlouice (Växthuset kommer i dag!!  )
Åsa, mälardalen zon 2
11-06-2004, 08:14
Jag har Himrod i mitt kallväxthus den är den härdigaste kärnfria druvan (zon 2-3). (Den är även mjöldaggsresistent.) Jag täcker inte min ranka det minsta jag bara skottar in snö under vintern som isolering till rötterna.
Nordica som en blå vindruva ska vara ytterligare lite härdigare än Himrod har jag för mig.
Sätt inte in staketvindruvan Zilga i växthuset den växer alldeles för kraftigt i växthus i din zon. Den kan du ha utanför växthuset den ger frukt även i zon 5 på friland så denna är det onödigt att ha i växthus.
Tack Åsa för rekommendationen! Ska kolla efter den sorten på vår plantskola. Beträffande Nellies inlägg om gurkor så undrar jag om det finns sorter som är mer eller mindre storväxta? Jag har haft nå'n sort av växthusgurka (F1 minns jag det stod på påsen..) förr i ett litet, litet växt hus (gamla fönster!) och det funkade bra. Så jag planterade dem även i år och jag skulle gärna plantera ut de plantor jag har inne, men tänk om de tar över hela växthuset? Annlouice
Åsa, mälardalen zon 2
11-06-2004, 08:31
Angående gurkan: binder man upp den tar den mindre plats + man kan beskära gurkan ifall den brer ut sig för mycket. Jag har haft fler gurkor än en i mitt växthus på 6,5kvm + en himla massa tomatplantor samtidigt och det har fungerat bra. Blir det tätt och fuktigt i växthuset så vattnar man mindre så inte jorden är blöt hela tiden det gör inget om ytan på jorden är torr + man kan plocka bort lite blad på växterna + vädra ordentligt, är det varmt ute måste man inte stänga till dörrar mm. + man kan även sätta in en fläkt som vädrar ut det fuktiga.
Har ett hemmabyggt kallväxthus på 10 kvm Första året satte jag tre plantor med prydnadspumpa i växthuset. Det rekommenderar jag inte någon att göra! En massa roliga pumpor fick jag men tre stycken plantor tillsammans mer örter, tomater, vinranka. Jisses, jag fick köpa mig en machete för att ta mig in. Dessutom satte jag dill, eftersom det inte fanns något land ute. Jag har mer eller mindre tömt växthuset varje år på jord och lagt in ny för varje år kommer det små dill. De  fröna verkar överleva allt. Men jag har försökt med örter i tre år och jag tycker att de växter lite för mycket i växthuset. Basilikan och Timjan blev så träiga. Jag vet inte om man måste klippa dem regelbundet så det kommer nytt hela tiden eller vad man gör. Tycker att de som jag har ute blir lite mer "normala". Ingen som har testat Melon? Såg att det fanns att köpa, men nu hittar jag ingen. Har ett hörne kvar i växthuset (en vinranka klarade inte vinter) som hade passat sig för melon..
Jag upplever nu min första sommar med ett växthus, och det är hysteriskt roligt  . Jag har 4 plantor Växthusgurka, 5 olika tomatplantor, Majs ,Paprika,Chili, Melon,Lagerblad också lite Basilika plantor. Endast fantasin sätter gränser och utbudet på Handelsträdgårdarna är väldigt bra, det finns mycket att välja bland. Själv har jag ingen aning om allting kommer att funka ihop, men det är ju lite av charmen med det eller hur ? Tänk bara "OM" man skulle lyckas få en Melon  . Lycka till.
Hej. Växthus ärväldigt kul. :-) Jag såg i en växthusbok förslaget att plantera vindruvor i växthus. Med rotklumpen utanför och rankan under växthuskanten upp i växthuset. Då slipper man vattna så ofta och kan lämna växthuset över semestern. Kanske även fungerar för tomater.
Mvh /Bengt
Jag kan starkt rekommendera äppelgurka Lemon. Växer så det knakar och ger massor av gula runda goda gurkor. Det tar ett tag innan honblommorna kommer, men det är väl värt att vänta på. Fast de måste man förstås förodla. Men du har ju flera säsonger framför dig! Physalis är kul med.
Ann-Christine
27-06-2004, 20:10
CITAT (Annlo @ 11-06-2004, 09:24) Beträffande Nellies inlägg om gurkor så undrar jag om det finns sorter som är mer eller mindre storväxta? Jag har haft nå'n sort av växthusgurka (F1 minns jag det stod på påsen..) förr i ett litet, litet växt hus (gamla fönster!) och det funkade bra. Så jag planterade dem även i år och jag skulle gärna plantera ut de plantor jag har inne, men tänk om de tar över hela växthuset? Annlouice Jag brukar ha 5-6 gurkplantor och ungefär lika många tomatplantor i mitt växthus på 8,4 kvadrat och det har då inte varit några problem. Gurkplantorna har inte brett ut sej särskilt mycket
Äppelgurka lät spännande! Var finner man sådana? Planterar man själv frön eller köper man färdig plata? Aldrig hört talas om den förr! Visst är det vansinnigt roligt med växt hus!! Jag är där och pillar hela tiden och min far föreslog att jag skulle flytta ut sängen dit.... Annlouice
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2004, 21:42
Det brukar vara fröer som gäller när man vill ha äppelgurka Äppelgurkefrön hittas hos ex. Impecta och hos RunåbergsÄppelgurkan har flera synonymer ex. det namnet runåbergs säljer den under = Crystal apple Man brukar även kunna hitta den hos fröfirmor under namnet Lemon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|