Anders Smedjebacken (zon 4)
07-06-2004, 19:27
Hej
Någon som kan tipsa mig?
Förra året köpte jag en Japansk fliklönn (blodlönn?) som skulle klara zon 3. Allt gick bra (trots zon 4 och täckning och snö). Bladen började försiktigt titta fram. Och så blev det nattfrost (täckte med väv under natten) och den frös... Finns det något hopp, ska jag vänta på en andra omgång blad eller ska jag tro på ett liv efter nästa vinter? Jag som såg fram emot lönnens skira blad som skulle skänka dammen drag av sofistikation och filosofisk tillbakadragenhet....
Mvh
Anders
Bengt i Särö
07-06-2004, 22:06
Hej Anders.
Du får ha tålamod att vänta,se till att lönnen har det bra ,vattna gärna
ifall den står tort,den bryter säkert med nya skott,men det kan dröja en
månad,du kan öndersöka stammen en bit från jorden och se om den är
vit eller grön skrapa försiktigt med nagelen.
Hälsningar Bengt i Särö
Anders zon 1
07-06-2004, 22:41
Kul att det finns fler här på forumet som odlar i Bergslagen-södra Dalarna! Har själv del i en trädgård i Fagersta där jag bland annat planterat just rödbladig japansk fliklönn. Kan dock meddela att den inte visat sig särskilt härdig där utan den brukar ofta frysa tillbaka ganska mycket på vintern och har inte blivit mer än ca 1/2 meter hög på snart 10 år. Skulle vilja påstå att den tyvärr inte är speciellt odlingsvärd i fagerstaklimatet.
När det gäller din lönn så tror jag inte att det inte är någon katastrof, även om jag i ärlighetens namn inte har någon erfarenhet av frostskador på just japanska lönnar. Generellt brukar det vara så med träd och buskar att så länge det bara är bladen, och inte knoppar och tillväxtzoner, som frusit så finns det gott hopp om återhämtning. Men din lönn måste nog skjuta nya blad och skott redan i sommar om den ska orka återhämta sig - tror att den kan ha svårt att klara en hel växtsäsong utan blad. Du får avvakta några veckor och se hur det går.
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.