Exotic
Hej på er ,

Lite frågor om olika roser . . .som jag är KÄR i wub.gif wub.gif
Vad tycker ni om dessa soreterna i största allmenhet .

*Baron Girod de l Ain, läckert just med sina vita kanter.
*Reine Victoria, underbar form ,men svår ?
*Savenie De la Malmaisol ( hoppas jag fick til det namnet rätt)
*Communis,snyggt med mossroser.
*Variegata di Bologna, spräcklig look "Frän"

har jag bara valt svåra -går dem att sätta i kruka ?
wacko.gif smile.gif wub.gif
jag bor i zon 2 = Göteborg

Hoppas nu på era råd & info.

MVh Exotic som lätt blir kär och kan inte välja
wub.gif
kerstin z5-6
Souvenir de Malmaison --suck ..smile.gif Mme Marie Antoinettes favoritros ...vilken ros!! Du kan ha alla ! så köp!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Exotic
Halåjj Kerstin rolleyes.gif

Det låte kanonbra, då får det bli så, laugh.gif biggrin.gif smile.gif wub.gif rolleyes.gif
Är det Danmark som har dem flästa tro ???
Skulle vilja köpa någon som var lite mer en bara stammar utan blad, finns det ???
Kerstin har du någon av dessa & har du sett Souvenir De M ,någon sa att den har den största blomman ?

Mera frågor *LER* smile.gif rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Min Communis är bara några år gammal den verkar inte växa speciellt tätt utan den är ganska gles i växtsättet, troligtvis har inte vintern varit så gynnsam för den, för den har nästan nyss börjat spira och har bara små skott medans de flesta andra rosorna är frodiga och gröna.
kerstin z5-6
Communis
*Variegata di Bologna , har jag sett -variegata är urläcker ! Communis är vacker .Gillar du mossrosor tycker jag Napoleons hatt -är en annan kul mossros
Christata,(Chapeau de Napoléon ) Den har de mossigaste knoppar jag sett !!

Lite mer stammar ...utan blad ?? Hur menar du stamrosor ??eller -är nog trött i huvve idag så du får förklara smile.gif

Gissar att RP i Danmark har de flesta ja :)Löta kan ha med om du bor nära -annars har de visst postorder under sommaren
ylet
Souvenir de M var min första roskärlek!!! Och den kärleken lever och frodas än! Jag har den fortfarande i en stor kruka och den har de vackraste rosa blommor som doftar ljuvligt och den blommar länge och rikligt. Knopparna är precis på väg att slå ut idag (eller imorgon...) Många knoppar.... Härligt... Jag har köpt min hos Cedergrens i Råå. Och till mitt projekt "rosenhaven" ska jag skaffa ytterligare en Souvenir till hösten. Min första kärlek får stå kvar i sin blå kruka nära mitt sovrumsfönster!
Kajsa
För kruka blir Souvenir de la M och Baron Girad de L Ain lagom ca 1m höga, övriga du skrev blir 1,5 m. Funderade på Variegata di Bologna i höstas men den verkar få kraftiga angrepp av det mesta så jag köpte Honorine de Brabant istället som är vackert strimmig, också en bourbonros. Gå in på Allt om Trädgårds roslista och läs om rosorna, alltid kul och se vad man tycker.
En ny frisk strimmig ros från Poulsen har jag grävt ner i sommar, en testros
Candy Cover den liknar Rosa Mundi, perfekt för kruka ca 90 cm, titta på den rosen kom 96, osäkert om zonerna.
Exotic
Hej på er alla,

Tack för era trevliga svar rolleyes.gif
och ideer, Kajsa * ylet * Kerstin * Åsa.

smile.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
MVH Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon