Full version: Hoya Carnosa
Annelie
Jag har precis inhandlat min första Hoya. Tyvärr visade sig att det inte var riktigt den sort som jag egentligen ville ha. Den jag har köpt heter Australis och den jag är ute efter heter tydigen Carnosa.

Min mamma hade en sådan när jag var liten...den stod i fönsterkarmen och jag minns hur gott den doftade och hur jag ibland lyckades krypa upp i soffan och stjäla lite nektar som likt små genomskinliga pärlor blänkte så lockande på helt overkligt vackra blommor....

Nu har jag fått klart för mig att blommorna kan vara giftiga?! Nåja, jag tycks ha klarat mig ganska bra i alla fall tongue.gif

Finns det någon här som kanske har en stickling till salu? Eller blir det till att jaga runt i alla blomsteraffärer efter rätt sort?
lolo
Hej! Jag har tyvärr inga hoyor, men jag ger dig följande rekommendation: Gå in på www.alltomtradgard.se (hemsida) och klicka på "köp-byt-sälj". Där hittar du Karin Henrikssons "säljruta". Hon säljer bl.a. hoya carnosa.

Hälsningar från Lolo i Umeå tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den söta nektarn är inte giftig och det verkar inte själva växten vara heller så här står det på giftinformationens hemsida om växten

"Porslinsblomma, Hoya-arter
Växten är ofarlig."
yla
jag har den du vill ha o visst kan jag dela med mej ett par blad
min mamma fick den när hon fick mej ,som två blad
så min hoya är född 47 de ni o min hoya är alltså min syster

min hoya har fått flytta ett antal gånger på sista åren tilsammans med mej så hon har inte blommat på ett tag ,för det tar ju att flytta en såpass stor blomma,det går ju av en o annan ranka då

men nu ser hon fin ut o jag hoppas att hon sätter fart snart o bjuder mej honungsdroppar att slicka i mej o bedövande doft till natten

hör av dej så kan du få ett skott
Annelie
Oldwolfie - om du vill dela med dig av din Carnosa skulle jag bli jätteglad! biggrin.gif

Tänk så roligt det skulle vara att ha en blomma med en historia! Så hemskt gärna, ja tack, jag tar gärna ett skott om du kan undvara ett! wub.gif

Jag skickar dig min adress via ett privat meddelande - kolla din inkorg...
dragonbeauty
Fick precis veta att min hoya är en carnosa, kul att se vad ni skriver om den! Nån som har en bild på blommorna??
Fenja
Bilder på Hoya Carnosa. Du kan hitta det mesta på Google.se!!
Mvh
Fenja
dragonbeauty
Tack! Fina blommor dom har.... Min är ganska ny (1 år) så jag har förstått att jag får vänta på blommor. Men hur ska jag sköta den så den ska trivas? Sol, vattning, näring? Hur länge kan det ta innan den blommar? Fått skottet av svärmor, hörde inget om att hennes gamla planta brukar blomma o dofta!
/Emma
Fenja
Här finns nog svar på det!! Genom sökfunktionen på forumet kan du komma åt massor av bra information.
Mvh
Fenja
yla
här e min 57åring som blommat som attan iår
sååå vackra
o vet ni dropparna smakar somljuvaste honung

Orchid
CITAT (oldwolfie @ 24-09-2004, 19:38)
här e min 57åring som blommat som attan iår
sååå vackra
o vet ni dropparna smakar somljuvaste honung

wooooooow wolfie!!! Vilka fina blommor!!
*avundsjuk* min e bara en liten liten stickling ännu...

hehe.. men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge biggrin.gif
Annelie
De blommorna är vackra!

Här kommer en bild på släktingar till Wolfies 57-åring, nämligen barnen till densamma! De växer och frodas och är ännu större idag än vad bilden visar och jag inväntar med spänning de första blommorna rolleyes.gif wub.gif

yla
min hoya tittade på bilden av sina barn nu o hon vickar stolt på bladen tongue.gif tongue.gif
Annelie
Wolfie - stolt ska hon vara och du kan hälsa att växtkraften har gått i arv och att två av hennes barn numera är boende i storstan Malmö. Ett hos min syster och ett hos min mor wub.gif
yla
va skojjigt både min hoya o jag har barn i skåne thihi
o barnbarn fniss rolleyes.gif rolleyes.gif
zaaritha
57 år???!!!
Är det möjligt?
yla
CITAT (zaaritha @ 25-09-2004, 23:34)
57 år???!!!
Är det möjligt?

jaa det ser inte bättre ut
vet du vi har en del blommor ute här som kan bli 100tals år
blåsippan tillexempel har jag hört rolleyes.gif
Emser
Oldwolfie>> det va som f..n! Där ser man - man lär så länge man lever! biggrin.gif
LillaTiger
Min carnosa är planterad som stickling runt -60, så de kan nog bli hur gamla som hellst.. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon