Full version: Mullbärsträd?
Mia, zon 3
Hej!

Jag är nyfiken på mullbär..... bor i zon 3, så det skulle eventuellt funka....
Är det någon i liknande zon (eller högre upp) som har några erfarenheter?
Kan man spaljera mullbär mot en södervägg?
Har någon en bra bild på hur trädet ser ut?
Och till sist - hur smakar bären egentligen??? blink.gif
Tackar på förhand!
Kramar
/Mia
Hannele
sleep.gif Kan inte svara, för i år är det för första gången vårt lilla mullbärsträd blommar rikligt!
Lajo
Mina föräldrar har ett mullbärsträd med svarta mullbär. De bor i zon 2. Trädet ser mer ut som en stor buske ca 4 meter högt. Förra året gav det mer än 20 liter mullbär. Bären är söta något fadda i smaken kanske lite åt björnbär. Goda men inte läckra sleep.gif . Jag planterade den 1990 och den fryser ner varannan vår, dvs den grönskar och sen blir det nattfrost och alla skott blir helt svarta. Hitills har det ändå gått bra, men trots att den står i ett skyddat läge verkar den inte trivas 100%.
/Lasse
Cilla
Det finns mullbärsträd i zon 3, men de kräver skyddade lägen. Man kan också spaljera mot varm södervägg. De vita är något härdigare än de svarta. De vill ha djup, väldränerad och välgödslad jord som inte är sur.

Här finns mer information och bilder.
Mia, zon 3
Skulle båda funka att spaljera mot en södervägg i zon 3, eller är det bara den vita som är värd att satsa på?
Någon som smakat båda, och kan avgöra om det är någon smakskillnad?
Drabbas de av mycket sjukdomar/skadedjur?
Vilken jordtyp skall man försöka åstadkomma?
Många frågor blir det..... rolleyes.gif
KURT
Ett välkänt skadedjur för mullbärsträd är ju silkesfjärilens larver! Men den är ju inte så vanlig i Sverige.
Mia, zon 3
CITAT (KURT @ 09-06-2004, 08:24)
Ett välkänt skadedjur för mullbärsträd är ju silkesfjärilens larver! Men den är ju inte så vanlig i Sverige.

DET vore något det.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tack för ett gott skratt så här på morgonkvisten....
Om jag får många ska jag fixa en sidenslips till dig! laugh.gif
Jan af Lisö
Det finns också den nya mullbärssorten, Mullbär "Mulle" (Morus Accidosa). Jag tycker att den har små, men jättegoda bär (om man låter dem mogna ordentligt, dvs att de nästan ramlar ner av sig själva). Jag vet inte så mycket mer då min planterades först förra året, men jag har för mig att den skall vara härdig tom zon III. I år var det den allra sista växten som blev grön i min trädgård, efter nattfrostperioden.

Det är tyvärr mycket svårt att hitta information om Morus Accidosa på nätet.

Efter ett år kan jag i alla fall rekommendera den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon