Full version: Rosenrobinia
Ewa L
Jag har en Rosenrobinia som börjar bli väldigt risig. Den fanns på befintlig tomt när jag tog över för 4 år sedan, och jag har aldrig klippt ur den.
Skulle gärna klippa ner den helt nu efter blomningen, alldeles för mycket jobb att klippa ner den "bit för bit". Men jag har inte kunnat få svar någonstans om det är OK.

Snälla, är det någon som vet??

Ewa L
Rent otroligt!! Har inte kunnat få svar någonstans. Är det verkligen ingen som vet??
Är detta en så ovanlig buske?

Lyfter upp frågan ett varv och hoppas.
Bengt i Särö
Hej Ewa.
Jag vill gärna veta lite mer om din rosenrobinia den ser verkligen mystig
ut, jag tvivlar på att det är en rosenrobinia,den är för bred,hur hög är den
gärna en närbild på robinian i färg.
Hälsningar Bengt i Särö
Ewa L
Nu börjar det bli spännande!!!
Jag kanske har haft för stor tilltro till mitt kunnande om växter. Det första som kommer i mitt huvud när jag ser en växt brukar vara det rätta, alltså har jag tagit det "ad notam" även här. Den fanns alltså redan när jag köpte huset.

Så här ser blommorna ut:

Tycker att de är lite mer blåton i dem än vad det ser ut på denna bild. Mer som den på avstånd.

Höjd? C:a 60--70 cm. Att den är bred beror på att den sprider sig. Inte våldsamt, men "sakta men säkert". Den har också vandrat in i trappan bredvid.
wolkenkrabber
jag ska nog inte säga nått men jag tycker att det liknar någon sorts ginst
Ewa L
CITAT (wolkenkrabber @ 17-06-2004, 07:38)
jag ska nog inte säga nått men jag tycker att det liknar någon sorts ginst

Jag har också varit inne på det, men både Rosenrobinia och Ginst är ärt-växter så de är släkt.

Däremot har jag inte kunnat hitta någon ginst som liknar min buske.

Hittade dock denna bild på Internet på en Robinia Hispida:

Framför allt tycker jag mig se tydligt att bladen är "rätt", vilket tyvärr inte framgår av min betydligt sämre bild.
Bengt i Särö
Hej Eva.
Ja det var en bättre bild och det var det jag trodde,det är en ginst.
Det är en Cytisus Purpureus (Rosenginst) den är inte så vanlig nu förtiden.
Det är synd,för det är en mycket härdig ginst,mycket bra som marktäckare
för mindre slänter,är torktålig,utbreder sig med rotskott,höjd omkring
40-50 cm nedhängande grenar,soligt läge,gärna kalkhaltiga jordar.
Härdig i Zon 1-1V blommar juni-juli längst hela grenen.
Om den fins att köpa så är det säkert mycket små exemplar,den tycker inte
om att odlas i kruka den odlades för på friland,mycket stora exemplar.
Hälsningar Bengt i Särö
Cilla
Å, det var ett vackert exemplar! Måste denna skönhet beskäras?

Cytisus-arter bryter vad jag vet inte skott från gammal ved. Jag skulle därför inte rekommendera beskärning alls utöver att man tar bort döda delar. Men så har jag aldrig stått inför att göra något med en sådan här marksnäcka heller.

Botana säljer rosenginst till handelsträdgårdar. Det kan man ju tipsa sin trädgårdshandel om man vill att de ska beställa och det är svårt att få tag i på annat håll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon