Mia, zon 3
08-06-2004, 07:10
Hej...............
Har köpt en liten citronverbena Aloysia triphylla (?)
Jag är jätteförtjust i den, vacker och god är den, men det är fler än jag som tycker.... Den blir fullkomligt översållad med gröna bladlöss så fort jag vänder ryggen till! Lite bättre blev det nu när den fick flytta ut på förstukvisten, men fortfarande dyker det upp nya lusingar, trots att jag spolar kallvatten så ofta jag kommer ihåg.....
Är det någon mer med samma problem? Hur 17 ska jag göra i höst när den måste in igen, jag vill ju inte ha "ohyrepinnar" i sådant man äter.... och såpa är väl inte heller jättesmaskigt....
Hur kallt kan det bli innan jag måste ta in den, tro? Har för mig att den kan övervintra ute i zon 1.... Om det får bli runt 0:an innan den får komma in så kanske lössen stryker med? Eller.......?
Christoffer
08-06-2004, 09:57
Är det den som i sydamerika kallas för Cedron?
Mia, zon 3
09-06-2004, 07:24
Det vet jag inte?
Bladen är sträva, och sitter i tre och tre i krans runt stammen. Kan bli en 150 cm buske i varmare klimat. Doftar otroligt starkt av citrus.
Hade en citronverbena i många år. Varje år samma problem. Den drabbades alltid av ohyra. Det kvittade vad jag gjorde, ohyran kom alltid tillbaka. Till sist tröttnade jag och kastade den. Den är knappast härdig ens i zon 1 där jag bor.
tulle
Mia, zon 3
09-06-2004, 10:17
Nej, så synd.....
Jag som som tycker så mycket om den.....
myskmadra
09-06-2004, 10:38
Vad trist att den verkar så "ostryktålig"! Jag hade så gärna velat ha en i min örtagård i vardande. Ingen som har lyckats och har några tips.
Mia, zon 3
09-06-2004, 12:57
Ja, jag vill också gärna ha alla eventuella tips som finns! Nu har jag dessutom märkt att min älskling var lättförökad också - stack en stickling i ett PET-flaske-drivhus, och den fick massor rötter på bara en vecka! Tyvärr följde lössen med, trots att jag tvättade sticklingen innan jag satte den...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.