Lisabella
08-06-2004, 08:52
Hejsan,
jag har ett (som jag antar) lyxproblem. För några år sedan köpte vi ett torp i zon 2. Och vi har oändligt många pionbuskar! Sist jag räknade var det 22 stycken, alla i olika färg och de prunkar och brer ut sig och svallar över hit och dit.
De är vackra, men tokigt placerade många av dem; t ex står de på parad längs båda sidor på en grusgång. Jag skulle hellre vilja ha lägre, lite mindre "vräkiga" blommor där, om ni förstår hur jag menar.
Nu har jag fått rådet att INTE flytta buskarna, de tål det inte har det sagts mig. Men jag undrar om någon kan råda mig vad jag kan plantera MELLAN och UNDER buskarna i stället. En slags kompromiss kan man kalla det
Tacksam för alla tips jag kan få. Och hatten av för alla kunniga som delar med sig av sin klokskap här - jag är djupt imponerad efter en förmiddags läsande!
kristerh
08-06-2004, 09:01
Klart att du kan flytta dem, men räkna inte med att de blommar på ett par år i såfall

OM du flyttar dem se till att du får en så stor rotklump som möjligt med.
Krister
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2004, 09:03
Pionbuskar tål flyttning och minst påverkade blir de ifall man gräver upp dem med en STOR rotklump + flytten bör ske runt augusti och se till så de inte grävs ner för djupt. Efter en flytt kan det visserligen ta ett par år innan busken blommar igen men har du 22st pioner kan du kanske klara av att några av dem inte blommar i ett par år. Så visst kan du flytta på buskarna ifall de står tokigt till.
Hannele
08-06-2004, 11:19
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-06-2004, 10:03)
Pionbuskar tål flyttning och minst påverkade blir de ifall man gräver upp dem med en STOR rotklump + flytten bör ske runt augusti
Höst är bästa tiden för vårblommande perenner,
men det går lika bra på våren.
Jag var tvungen att flytta mormors pioner aprilmånad,
utan stor jordklump
och de blommade samma sommar och alla somrar därefter.
Mia, zon 3
08-06-2004, 12:45
Jajamensan, de tål att flyttas! Jag har en liten söt variant som blommar nu, efter att ha flyttats förra våren utan en jordgnutta på den enda lilla rotbit jag fick upp.... Och en av mina "trädgårdsbästisar" har flyttat sina enorma pioner 6 ggr på 10 år, meddelst grep & yxa, och de blommar som vansinniga. Så komponera du din trädgård som det passar dig!
En pionäng med alla placerade intill varandra kanske... Säkert unikt i landet! Jag har satt vissa pioner för tätt, då blommar de inte. Din pionäng kanske ska vara lite gles...
Mellan och i mina pionbuskage har jag höga växter som växer upp tidigare än pionerna; lila alliumbollar, klematis på pinne mm. En och annan solros blir det också i piontäppan.
CITAT (Lisabella @ 08-06-2004, 09:52)
Sist jag räknade var det 22 stycken, alla i olika färg och de prunkar och brer ut sig och svallar över hit och dit.
Jag blir så fruktansvärt a-v-u-n-d-s-j-u-k....... Jag älskar pioner men det tycks vara en obesvarad kärlek!
/sollan
Ewa smålänska höglandet
09-06-2004, 08:09
Jag flyttade tre stora pioner mitt i högsommaren, juli månad, från en gammal tomt där huset skulle rivas för en "lada" som var så modernt på 8o-talet
Alla tre blommade sommaren efteråt, och blommar fortfarande. Just nu har de enormt med stora knoppar
/Ewa zon 4-5
Maria zon 6
09-06-2004, 08:27
Cilla!
Blommar inte Pioner om de står för tätt???
Då har jag svaret på varför inte mina blommar.
Eftersom jag ville ha ett stort buskage med pioner så satte jag mina väldigt tätt - ca 50 cm emellan... för tätt tror du? Vad är minsta möjliga avstånd för att de ska trivas?
Jag har bara experimenterat med egna pioner i liten skala så jag vet inte vad det optimala avståndet är och tror det beror på plantans storlek också. Ett av mina bestånd har stått som en hel dunge med kanske 40 cm emellan och när de växer upp växer de helt samman i bladverken. Ett par av plantorna har inte blommat på 5-6 år. Men bladen är ju fina de med!
Jag tror de är olika starka också, pionsorterna. Mina bondpioner verkar klara att stå tätt medan de andra (som jag inte minns namnen på) verkar gilla att ha mer avstånd.
En annan orsak att pioner inte blommar sade en pionvän mig är att man gödslar med kogödsel t ex och höjer jorden för mycket. Det tycker de inte om.
Hm...trodde pioner gillade kraftigt gödslad jord, vilken jord vill de ha då? *sa hon som grävt ned en bondpion i en nygrävd, kogödslad rabatt*
Åsa, mälardalen zon 2
09-06-2004, 11:10
Visst gillar pioner gödning men det som är risken med kogödsel är som Cilla säger att man höjer jorden för mycket, hamnar knölen för djupt brukar den inte vilja blomma och har man på några spadtag kogödsel varje år så hamnar ju ofta knölen djupare och djupare.
Okej, det är den upphöjda bädden dom inte vill ha? Då är det ingen risk här alltså, med den lerjord jag har äter leran upp mullen på nåt vis så efter några år måste det till mer mull/kogödsel men det myllar jag ned på sidorna då istället för runt plantan. *går upp ett Liljeholmens*
Jag gödslar mina pioner väldigt lite,kompost och lite benmjöl använder jag och mina pioner blommar som bara den. aldrig ko eller hästgödsel.Min träpion fick lite hästgödsel omkring sig,jag tyckte den hade dåligt tillväxt.jag räknade mina pioner häromdagen och jag kommer väl fram till 20 med mina små som ännu inte blommar.Jag har dom lite varstans,9 bondpioner blommer nu,de är pampiga.
Renate
tullmejs
12-06-2004, 21:51
Apropå att flytta; jag minnns att min mor fick några "pionknölar" (rotbitar) från en granne, bara att peta ner så kom det en snäll liten pion. Mycket möjligt att den inte blommade direkt, men det kan ju vara smidigt att slippa hantera hela generösa rotklumpar och ändå inte helt behöva kassera fina växter. Mer insikt än så har jag inte :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.