Full version: Boktips önskas
Iza
Hej!
Eftersom jag är både barn-och karlledig i helgen ( årets stora händelse för mc-åkare, mc-träff på High Chapparall) så skulle en bra bok att låna på biblan vara bra. Är det någon som har några bra tips? Det ska inte vara deckare eller thrillers läser inte det. Jag tycker inte heller om böcker som tex Ondskan slutade efter en liten stund illamående av så mycket våld.
Jag skulle vilja läsa en trevlig bok om människor som man blir berörd av som tex V Moberg , Sajle, P-A Fogelström, Moa Martinsson mfl( kom bara på svenska författare men det finns många bra utländska också).
Alla tips är välkommna.
renate
Har du läst Rosmunde Pilcher,hon skriver underbara böcker ex.September,Midvinter mm,mm. Nora Roberts trilogi Systrarna i Clare.
(Född ur elden.
Född ur kylan.
Född i synd.)
Det var bara ett förslag av många bra icke deckare.
Trevlig läshelg önskar
Renate smile.gif smile.gif smile.gif
Hannele
Iza, fråga bibliotekarien, dom kan så mycket!
Eva Swahn
"Liten Ida" av Marit Paulsen, en bok som berör mig mycket varje gång jag läser den.
azofia
"Flicka med pärlörhänge" är en bra bok. "Oryx & Crake" av Margreth Atwood är också en bok jag varmt rekomenderar, handlar inte i första hand om det du önskade men det ingår till stor del.
Vad mer? Alla böcker av Mariann Keyes såklart och "Stjärnornas Tennisbollar" av Stephen Fry (boken är inte så knäpp som titeln...).
Ha det så trevligt!
Nina Å
Joanna Trollope och Anita Shreve är läsvärda!
Tirre
Iza!
Här är tips på två fantastiska böcker:

Iselin C. Hermans korta roman "Prioritaire", om en annorlunda kärlekshistoria via brevväxling.
Anne Fadimans essäbok "Exlibris" med historier, funderingar och anekdoter om
böcker, läsning och litteratur.

"Prioritaire" kan du läsa om här:
http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=80

Och "Exlibris" finns beskriven t ex här:
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...EB5G5KJAHPE12AF

Och om du inte redan läst dem, så tycker jag också att du ska läsa någon av Kate Atkinsons böcker, t ex "I muséets hemliga vrår", eller något av Joanne Harris - inte
bara den mest kända; "Choklad" (som Lasse Hallström gjorde film av); utan ännu hellre "En doft av apelsin".

Kate Atkinsons böcker kan du läsa om här:
http://www.forum.se/100/101.asp?sKey=102&G...andskaberattare

"En doft av apelsin" kan du läsa om här:

Joanne Harris har också skrivit t ex "Underströmmar, som du kan läsa om här:

Tror dessutom att alla dessa böcker finns i pocket, så ifall de inte har dem på bibblan, så kan du få fantastiska läsuppleveslser för en billig peng.

Ha en skön helg!
// Tirre
Posse
CITAT (Iza @ 08-06-2004, 10:01)
Hej!
Eftersom jag är både barn-och karlledig i helgen ( årets stora händelse för mc-åkare, mc-träff på High Chapparall) så skulle en bra bok att låna på biblan vara bra. Är det någon som har några bra tips? Det ska inte vara deckare eller thrillers läser inte det. Jag tycker inte heller om böcker som tex Ondskan slutade efter en liten stund illamående av så mycket våld.
Jag skulle vilja läsa en trevlig bok om människor som man blir berörd av som tex V Moberg , Sajle, P-A Fogelström, Moa Martinsson mfl( kom bara på svenska författare men det finns många bra utländska också).
Alla tips är välkommna.

"HYBRIS", av Noam Chomsky rekommenderas.
myskmadra
Johanne Hildebrandts böcker Freja och Idun. (Forums förlag) Själv kunde jag knappt släppa böckerna efter att ha börjat läsa.............
Hälsningar! smile.gif
Nickan68
Elsie Johanssons trilogi om Nancy berörde mig starkt. De heter Mosippan, Nancy och Glasfåglarna. Trevlig läsning!
anna.
Jag skulle nog säga Blindheten av José Saramago. Den är otroligt bra.
MissStorm
En av mina stora favoriter är "Påven Johanna" av Donna Woolfolk Cross. En historisk roman om en kvinna som utger sig för att vara man i dåtidens Rom.

Jag instämmer till 100% med "reklamtexten" på omslaget:

"Om historien om Johanna är sann är den helt fantastisk. Om den är påhittad, är den fortfarande bland de bästa romaner jag läst."

och

"Jag avundas dig som har läsupplevelsen av Påven Johanna framför dig."

Trevlig läsning!
/MissStorm
Nanna
Dave Pelzers böcker om hans barndom. De berör ända in i hjärtat.
Annica i Sörmland
Du har fått många bra tips redan. Själv gillar jag Barbara Woods underbara kvinnoskildringar. Tex "Kvinnor i vitt", "Domina", "Gudarnas dotter" och "Marimis gåva". Hoppas att du får en skön läshelg!
Tittiluringen
Varning: Klarar man inte Ondskan ska man inte ge sig in på Pelzers barndom.....

Håller med om Påven Johanna..... TÄNK om man inte hade läst den än.... en bok man inte ville skulle ta slut...

eh... blev inga tips inte... sorry!

Kram T-luringen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon