lisselbo
08-06-2004, 10:16
Har testat att sätta potatis i hink men när vet jag att det är dags att skörda.
Är första gången jag gör detta. Sorten jag köpte är Sprint.
Har någon erfarenhet av den sorten?
mvh Marie
jag har två hinkar med tidig potatis. För några dagar sedan blev jag nyfiken på utvecklingen, stack ner handen och kände på de små knölarna.
Försiktigt lossade jag några knölar kokade och njöt.
Det här visste jag inte att man kunde göra! Ska man göra något särskilt eller är det bara att stoppa ner potatis i en hink med jord? Är det försent att sätta något nu?
Hink/spann/stor kruka viktigt med dräneringshål. Lägg 1 dm jord i botten,
lägg dit en potatis och 1 dm jord över. När blasten är ca 10-12 cm lägger du på mer jord. beroende på odlingskärlets höjd fortsätter du att lägga på jord all efter som blasten växer. Du bör kanske inte ha all för näringsrik jord och kom ihåg vattningen.
Potatisen ska i alla fall ha blommat först tror jag? Min potatis i kruka blommar just nu.
CITAT (Marie @ 11-06-2004, 15:25)
Potatisen ska i alla fall ha blommat först tror jag? Min potatis i kruka blommar just nu.
rätt, potatisen tycks vara större om man väntar med skörd tills efter blomning.
lisselbo
11-06-2004, 18:42
Misstänkte att den ska blomma först.
Hur tidigare på ett ungefär kan den bli i hink om man jämför med trädgårdslandet, kanske svårt att svara på?
mvh Marie
Ja, ganska svårt att svara på... beror på såtid, sort mm...
Färdigväxt är den inte förrän den har blommat men man kan skörda innan blomning om man vill...
andersen
12-06-2004, 09:44
Betty, potatisen växer even efter den har blommat, vill man inte ha större potatis så klipper man av blasten efter blommning.
Halaj!
Jo, det här med att kupa; (fanns nån tråd om detta, men jag kan inte hitta den)
Nu är min potatisblast sisådär 40 cm hög, men jag ser fortfarande inga knölar på ytan.
Vafalls?
Mor och plastfar påstod att man kupade för att undvika att potäterna blir gröna (och giftiga).
Kan nån utveckla det här lite?
//T
Man kupar över jord över potatisplantorna för att de inte ska komma i kontakt med ljuset. Om potatisen utsätts för ljus så blir de gröna och innehåller en massa solanin (tror jag) som är giftigt och inte ska ätas. Det är mycket viktigt att kupa och det bör göras flera gånger under säsongen. En ytterligare fördel av kupningen är att det håller undan ogräset.
Mvh
Fenja
Halaj!
Tackar för svar.
Då går jag ut och putter lite jord på blasten. Fast i morron, det börjar att mörkna nu (kl.22:29) :-)
//T
Hannele
12-06-2004, 21:58
Helge på TV klippte av blasten på hösten, för då fick potatisen tjockare skal och kunde förvaras bättre på vintern.
*Felix matte*
12-06-2004, 22:13
och jag ska sätta min potatis i ett par hinkar imorron...
om potatisen ser färdiggrodd ut
Tapio...
Här kan du sen min midnattssol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.