160kvm stort hus
Hej!

Morsan och farsan.. Eller mor och far kanske man ska säga..?? rolleyes.gif

Har köpt ett frititshus med stor tomt som dom tänkte flytta in i. Huset ligger i huddingetrakten. ( i närheten av sthlm )

Jag tänkte köpa en liten inflyttningspresent, ett fruktträd.

Jag vet att dom har två st nyplanterade fruktträd i trädgården. Eller trädgård och trädgård. Det är en väldigt vildvuxen naturtomt....
Men den hade dom tänkt fixa lite i ena hörnet nu.

Iallafall, min fråga är. Vart ska jag handla detta träd? När jag väl bestämt mig vilken sort alltså...

Själv bor jag i haninge, har bauhaus ica maxi och coop runt knuten, nära till hortus. Hittar till zetas och plantagen.

Var mycket på bauhaus i våras, tyckte det var fint och välskött då. Var där förra helgen, såg fördj.. ut. Vissna växter och så. Fast dom kanske har fina fruktträd?

Ica maxi är ju favvostället! Men har dom bra fruktträd?

Coop är jag aldrig på, går vilse där.

Eller ska man åka till en "riktig" handlare som tex zetas eller hortus? Eller är det bara samma växter fast högre pris?
Typ NK effekt? ( bara för att man handlar det på NK i stan kostar det 100kr mer... )

Plantagen? Har aldrig varit där, men det verkar vara väldigt skiftande kvalitet... Om man läser här på forumet.

Eller är det nån annan som har nån bra idé på vart man ska handla, helst här i närheten?

Alla svar emottages tacksamt!!

Mvh G
ThomasJ
Har inte vissa en sorts garanti. Att om något händer trädet så får man ett nytt (så att säga)..

Tror Hortus i Farsta har något sådant.. Det kan ju vara ett bra argument om att handla hos dem, även om det är lite dyrare..

/Thomas
Jan af Lisö
Håll dig långt ifrån Bauhaus.... Du kan kanske få trädet till halva priset jämfört med en seriös plantskola, men det är inte värt den besparingen. Trädet skall ju leva och glädja i många decennier och mycket jobb och pengar kommer att läggas på det även i framtiden.

Trädgårdshuset i Skarpnäck är bra på frukkträd:

http://www.tradgardshuset.com/
---

Vad gäller sort så kan jag gärna rekommendera bigarrå Burlat på Gisela5 stammen som ger goda, stora, söta bigarråer redan till midsommar. Ingår dock inte i ordinarie sortimentet varken på Zetas eller Trädgårdshuset, men borde gå att beställa. Jag fick åka ända till Uppsala för att köpa min Burlat för 2 år sedan, men det vra det värt !!!
Cilla
Köp ett som är E-märkt, dvs har ursprung i sjukdomsrensat material och är kvalitetskontrollerat - www.eplanta.com. Jag har i år varit på de ställen du nämner och Zetas har bäst fruktträd och bäst skötsel av dem i butiken.

Drag upp trädet ur krukan i butiken och kolla om trädet har kraftigt rotsnurr, dvs med grövre rötter som vuxit i cirkel i krukan flera varv. Välj ett träd med minst rotsnurr och klipp in och spreta ut de rötterna när du planterar. Träd med kraftigt rotsnurr klarar sig sällan i backen.
Hannele
Köp där det är billigast!
I början av säsongen - inte nu längre - är det likvärdigt på alla ställen.
pimpim
Vi var på plantskolan och skulle ha ett äppleträd och ett plommonträd och tänkte att det skulle vara familjeträd. Men tyckte att det var lite väl dyrt med 500 kr/st. Kom på då att jag läst en privatannons om någon som sålde fruktträd. Vi ringde, åkte dit och köpte våra träd för 140 kr/st. Fick reda på då att han som sålde dom var leverantör till plantskolan. Så sämre kvalitet tror jag inte att det är.

Pia
gammelnalle
Glöm inte att fråga dina föräldrar vad de VILL ha....
(vi hade nyss en tråd om just detta...)

men du har säkert redan frågat.

smile.gif smile.gif smile.gif
160kvm stort hus
Tusen tack för alla svar!!!

Ang fråga så köper jag ett biggarrå träd. ( lite egoistiskt sådär )
Vi har så pass bra relation att vi inte hänger upp oss på såna saker.
Hon blir glad över vad som helst... ( nästan )

Tack igen för alla svar, ska försöka få tag i en sån där burlat.

mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon