Full version: Lamium Album?
Ewa L
Köpte förra året Rosenplister, Lamium maculatum, både vanlig röd och 'White Nancy'.
Dessvärre stod den enda plantan av den vita så illa till att den blev nertrampad tidigt i våras.

Köpte en ny förra veckan därför att jag vill ha den som marktäckare i min Månskensrabatt, men såg när jag kom hem att även en annan växt var "invävd". Den ser ut som en Vitplister, blommar även med vita blommor, men den har rejält vitbrokiga blad!
Har letat överallt under det namnet, men ingenstans funnit att den kan vara variegerad.

Hjälp! Behålla eller utrota?? huh.gif
azofia
OM du tycker om växten så ser jag ingen anledning till att ta bort den bara för att någon annan klassar den som ett ogräs...
Gillar du den så låt den vara kvar, om du inte gillar den så tar du bort den. Jag har själv aldrig sett en vitplister med variegerat bladverk men det kan hu vara någon typ av muterad vitplister du fått.
Ewa L
Jag var mer rädd för spridningen. Vitplister är en nässel-växt, och nässlor är nog inget jag har lust att ha i mina rabatter.
Men precis som variegerad Kirskål är mindre aggressiv, tänkte jag att kanske denna också var det, men hittar ingen information om den.
Den är söt, men som sagt...
azofia
Spridning kan jag inte svara på... det enda jag kommer ihåg från botaniken är att det inte är en nässla, trots sitt nässellika utseende (det är en mimikry).
pejori
jag tycker du ska spara den och se vad det blir av den. smile.gif smile.gif
om du är rädd för ev, spridning så gräv ned den med krukan kvar tills du ser vad som händer rolleyes.gif rolleyes.gif
Ewa L
Den går inte att separera från Rosenplistern. De är "gifta".

Men, OK, jag lever väl farligt och får kanske jaga den runt halva trädgården. Sparar i alla fall in gym-kortet. tongue.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon