Full version: Odla sallat inomhus?
Sassa
Hejsan!:)
Jag köpte några plastblomlådor för några kronor (70% rabatt) och nu tänkte jag försöka mig på att odla lite sallat inomhus under belysning i väntan på att växthuset skall bli byggt.
Ja, såna här små blad man plockar direkt innan de blir huvuden alltså.
Nån som har prövat det?
Hur varmt bör det vara? Jag har många rum med 9- 10 grader, ett med 15 och köket med 20 knappt.
undrar Sassa
Kerstin i Malmö
Jag har haft ruccola i köksfönstret och där blev lite blad. Inget stort men något att lägga på mackan!
Där hade jag runt 20° och det fungerade bra. Har du desutom extra belysning går det säkert galant!

Kerstin
KURT
Det mesta av den sallad som vi köper i affären är odlad inomhus, så visst går det att odla sallad inomhus. Sallad och många andra bladväxter trivs bättre om det inte är alltför varmt, men om det är 15 eller 20 grader har ingen betydelse. Sallad har också ganska ytligt rotsystem och passar därför bra att odla i krukor, men har man mindre jordvolym så är det också viktigare att det passa vattningen (annars kan endel sorter börja blomma och andra blir beska) samt ge dem lite extra gödning.
Sassa
Nu kom jag på vad jag hade sett i ett växthus i Skåne för några år sedan. Sallatshuvudena växte i pyttesmå torv- eller jordrundlar och låg i långa rader ovanpå någon slags vit duk. Jag tyckte det så så finurligt ut för det är ju så äckligt med sniglar och jord på sallatsbladen, och det här såg rent ut som på ett apotek. Men så kanske proffsen gör jämt? Kanske man kan prova själv i växthuset sedan.
Hälsar Sassa smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag sådde plocksallad för 10 dagar sedan i 2 krukor. Grodde mycket snabbt, nu står dom på min inglasade balkong. Är ett försök men det blir kanske lite sallad ändå???

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon