|
Finns det några slags nivåmätaranordningar till brunnar att köpa.. eller fixa till själv? Det handlar om en dricksvattensbrunn ca 3,5 - 4 meter djup utförd av metervida cementringar, och det är lite klen tillrinning vissa delar om året så man kan behöva planera sin vattenförbrukning ibland. Och vad jag förstått kan pumpen snabbt bli förstörd om den skulle gå torrt, så det vore jättebra om man kunde ha en mätare inomhus som visade nivån i brunnen...
gammelnalle
08-06-2004, 13:00
Jodå det finns att köpa... men DET är inte lika skoj som att hitta på nåt själv...
Hur Stor nivåskillnad har du mellan "tom" och "full" ?? OM den inte är mer än ca 2m kan du enkelt göra en "Mätare" av 2 st 16mm VP-rör (elinstallationsrör) en muff till densamma (köps på samma ställe som Vp-rören) en flytbo´j (kork-cellplast e.dyl)
VP-röret fästes PÅ flytbojen på lämpligt sätt (jag bara tryckte ner röret halvvägs i cellpalsten som var en skräpbit ca 20x20cm 10cm tjock) och stoppas ner i brunnen, Eftersom din brunn var ca 4m djup måste du skarva ihop rören (de är 3m långa) med skarvmuffen OCH el-tape.
Översta röret kapar du (enkelt med en kniv eller ett bågfilsblad) strax ovanför brunnslocket vid "tom brunn" (detta kan du FÖRST mäta ut med de två VPrören så du vet var "tom" är. )
applicera någon form av "vimpel" eller pil längst upp och VIPS har du en enkel mätanordning.
Hoppas min beskrivning var nåt så när begriplig... tyvärr kan jag en rita i datorn...
Vill du har en mer teknisk mätanordning (elektronik) kan vi nog hitta på något lämpligt... men min erfarenhet av vatten är att de enklaste lösningarna är bäst..
björn Vid full brunn kommer
Skulle man lida brist på fantasi (eller tid ) så kan man ju köpa en nivåvakt. Skall man köpa en ny pump så finns det inbyggda nivåvakter i många pumpar.
Gammelnalles tips påminner visst om den nivåindikering som fanns på regnmätare förr i tiden. Den lösningen är ju tänkbar - brunnen ligger blott 5-6 meter bakom huset och kan, om man bara anstränger sig lite, ses från rumsfönstret. Men det vore också bra att för säkerhets skull ha ett torrkörningsskydd för pumpen. Det är sådan där vanlig jet-pump, eller vad det kallas, som är placerad inne i huset. Finns det någon liten anordning till överkomligt pris att koppla in precis före pumpen, som stänger av om den inte lyckas suga in något vatten?
gammelnalle
09-06-2004, 07:18
CITAT (Posse @ 08-06-2004, 22:05) Gammelnalles tips påminner visst om den nivåindikering som fanns på regnmätare förr i tiden. Den lösningen är ju tänkbar - brunnen ligger blott 5-6 meter bakom huset och kan, om man bara anstränger sig lite, ses från rumsfönstret. Men det vore också bra att för säkerhets skull ha ett torrkörningsskydd för pumpen. Det är sådan där vanlig jet-pump, eller vad det kallas, som är placerad inne i huset. Finns det någon liten anordning till överkomligt pris att koppla in precis före pumpen, som stänger av om den inte lyckas suga in något vatten?  Tror inte att det finns en sådan mojäng.... men jag kan ha fel... Däremot precis som KURT säger finns det nivåvakter som placeras I brunnen. Jet-pumpar har dessutom (som de flesta andra pumpar) den nackdelen att har det kommit in luft i PUMPEN orkar den inte suga upp vattnet ÄVEN om nivån kommer tillbaka.Vilket den ju gör förr eller senare. Då måste man fylla på pumphuset och ev. sugslangen med vatten. Lite bökigt, men det är inte speciellt svårt. Med ditt djup på brunnen och relativa korta avstånd från huset skulle nog en nivåvakt vara att föredra. Är man händig med elektronik kan man rätt enkelt bygga en nivåvakt. Finns åtminståne 3 olika varianter:"Balla", "Flytbrytare" samt , "spröt". Tror att den sista skulle passa bra här: 2 rostfria spröt (galvat rör går också bra) varav den ena går ända ner under lägsta nivån som kan accepteras sticks ner genom ett ISOLERAT brunnslock. Det andra sprötet går ner till "Brytnivån". Vattnet är en mycket bra ledare och så länge det finns vatten på båda spröten leder den ström... Elektroniken består av en lågvoltstransformator 5-12V AC som matar en helt ofarligt ström/spänning till spröten. Ett elektroniskt relä (Ett relä, en transistor , 2 motstånd 8 dioder och en kondensator) sköter övervakningen och antingen ger larm eller stänger av pumpen (det sista bör göras av an behörig elektriker) Sådana enheter finns säkert att köpa . Kolla med en VVS-butik eller rörmockare. Vill du bygga själv kan du ju alltid höra av dig...
CITAT (gammelnalle @ 09-06-2004, 08:18) Är man händig med elektronik kan man rätt enkelt bygga en nivåvakt. Finns åtminståne 3 olika varianter:"Balla", "Flytbrytare".... Vill gärna veta mer om dessa två varianter....
gammelnalle
13-06-2004, 22:13
" Balla" är en flytkropp (de jag har sett är blåa) stor som två tennisbollar, oval , med en kabel i ena ändan. Inuti "ballan" sitter det en brytare (förut var det kvicksilver) som påverkas när ballan vänder sig när vattennivån blir tillräckligt hög. (När den hänger är brytaren inte påverkad... hoppas du fattar) Nackdelen med denna metod är att man måste ha en nivåskillnad på minst 30-50cm (vilket du inte v erkar att ha??) och med så liten skillnad blir brytningen på kabeln väldigt ofta... = kortare livslängd... Flytbrytare (heter säkert någoty annat egentligen) är ung samma sak som den med VP-röret fast brytaren påverkas "nere i brunnen". Man kan själv tillverka en enkel variant... om man är LITE teknisk alltså... den kan ta mycket små variationer av vatten nivåer. MEN är det så lämpligt att ta ner vattennivån så lågt??? Risk för grusbilning (grumligt) och svårare för pumpen. (Vad var det nu ni skulle ha gubbarna till  .... jo, jag vet att jag har fördomar) nåt som du förstått.... eller är allt grusgrumligt..???
MRLINDELL
13-06-2004, 22:22
Lösningen kan vara enkel. Jula har en NIVÅBRYTARE & 5M KABEL för 230V. Med den kan man bryta 230V om vattnet stigit eller sjunkit. Priset inklusive kabel mm 219:- Enkel att installera själv!! Ingen el kommer i kontakt med vattnet nere i brunnen då hela apparaten är isolerad och godkänd.
gammelnalle
13-06-2004, 22:43
http://www.jula.se/itemlist.asp?id=402Där har du en"Balla" men inte SÅ enkel att koppla in som MRLINDELL vill påskina... om man inte är fackman FÅR man inte heller. Med 5m kabel måste den förlängas. (Godkända matrial) Skall den användas året om BÖR den förläggas i marken: Minst 65cm eller 40m om den förläggs i skyddsrör(godkänt) INGEN gummikabel i marken.... Har du dessutom en 3faspump måste du ändå ha ett mellan.relä/kontaktor. Men om du bara vill ha den till ett LARM så kan du koppla brytaren via ett batteri eller transformator till en summer/lampa . Klenspänning!!! Då får du göra det själv eftersom det är ofarligt... bara fråga på
MRLINDELL
13-06-2004, 22:55
Det är enkelt och ofarligt så länge man håller sig till rätt IP klassning på alla detaljer. Man kan ta till IP67 om man är hemskt rädd att gräsmattan skall bli strömförande ... Vem tusan använder 3-fas pumpar till ett jordspett eller egen brunn?? Koppla in och testa. Det enda som i så fall skulle läggas till är ett enkelt och billigt jordfelsskydd. Är inte installationen fast kan man koppa själv, bara man vet vad som är fas, nolla och skyddsjord och bryter all el INNAN man börjar fippla med kontakter mm.
gammelnalle
13-06-2004, 23:21
CITAT (MRLINDELL @ 13-06-2004, 23:55) Det är enkelt och ofarligt så länge man håller sig till rätt IP klassning på alla detaljer. Man kan ta till IP67 om man är hemskt rädd att gräsmattan skall bli strömförande ... Vem tusan använder 3-fas pumpar till ett jordspett eller egen brunn?? Koppla in och testa. Det enda som i så fall skulle läggas till är ett enkelt och billigt jordfelsskydd. Är inte installationen fast kan man koppa själv, bara man vet vad som är fas, nolla och skyddsjord och bryter all el INNAN man börjar fippla med kontakter mm. MRLINDELL, Jag tänker inte gå i polemik med dig, men man får faktiskt inte göra fasta elinstallationer själv. Läs Posses 2:a inlägg. PUMPEN står inne i huset. Huruvida det är en 230V eller 400V/3fas framgår inte. (Är det en 230 är det säkert med schucho-stickpropp och då måste man koppla in brytaren på vägguutaget...) är det en 3fas måste du ha ett relä/kontaktor OM du vill bryta pumpen och inte BARA ha en indikator/larm/nivåvakt som första inlägget gäller.
MRLINDELL
14-06-2004, 04:01
Polemik? är väl att ta i ...  Jag skrev att om inte installationen är fast kan man koppla själv, och det får man. Det är inte förbjudet att montera en kontaktor mm på en pump som inte är fast ansluten. Men det skall vara fackmannamässigt utfört, rätt IP klass på rätt ställe. IP67 spolsäkert ute vid brunnen och IP44 i källaren/kanske även inomhus etc. Tycker fortfarande att du gör problemet större än vad det egentligen är. Kan vi koncentrera oss på att försöka lösa tekniken och överlåta installation & säkerhet till den som ansvarar & fipplar ihop apparaterna? Julas nivågivare gör jobbet, det var svaret på ursprungsfrågan.
CITAT (gammelnalle @ 14-06-2004, 00:21) Huruvida det är en 230V eller 400V/3fas framgår inte. Min pump tycks överensstämma väl med http://www.jula.se/item_info.asp?id=1284&i...3904¤4432¤14307
gammelnalle
14-06-2004, 09:02
CITAT (Posse @ 14-06-2004, 09:31) CITAT (gammelnalle @ 14-06-2004, 00:21) Huruvida det är en 230V eller 400V/3fas framgår inte. Min pump tycks överensstämma väl med http://www.jula.se/item_info.asp?id=1284&i...3904¤4432¤14307OM det är den så är det 3fas.... = Något mer krångligt (enligt mig alltså, som bara har 34års erfarenhet som elektriker... kan ju ha fel...  ) Det ser du enklast om den är ansluten med vanlig stickpropp (jordad) då är det en 1fas. Annars TROLIGTVIS 3-fas. Men börja med att "bara" göra ett larm för låg nivå.... Köp "ballan" - 2 kopplingsdosor- tillräckligt lång sladd/kabel- batteri- och en lampa till det. När det är låg nivå tänds lampan..... och förblir tänd tills vattet har stigit eller batteriet är slut....  "tänkte inte på det" Då ser du om du får rätt nivåer. SEN kan du ..... "Enkel att installera själv!! Ingen el kommer i kontakt med vattnet nere i brunnen då hela apparaten är isolerad och godkänd. Koppla in och testa. Det enda som i så fall skulle läggas till är ett enkelt och billigt jordfelsskydd. Är inte installationen fast kan man koppa själv, bara man vet vad som är fas, nolla och skyddsjord och bryter all el INNAN man börjar fippla med kontakter mm. " Men allt det där kan du ju, eller hur? UR JULAS KATALOG Fråga Vilka elinstallationer får jag göra själv och när bör jag anlita en elektriker? Svar När du ska installera något i ditt hem kom ihåg att tänka på säkerheten i första hand. Ta aldrig några risker, det är det inte värt. Du kan själv göra enklare installationer som att byta proppar och glödlampor Kontrollera dock att lampan inte har högre effekt än vad som är tillåtet. Om en sladd har gått av så får du inte laga den, men du får byta ut hela sladden, eller kapa av sladden och installera en ny kontakt av samma typ. Om du ska byta strömbrytare eller vägguttag, dock högst 16 A, skruva ur proppen och kontrollera att det inte finns någon ström i uttaget innan du börjar arbeta. Om du ger dig på att reparera en elektrisk maskin, är det mycket viktigt att du vet exakt hur du ska gå tillväga. När du är klar med reparationen, kontrollera att den inte är strömförande eller farlig på annat sätt. Det finns tillfällen då det är nödvändigt att anlita en elektriker, tillexempel när du ska nyinstallera dosor, rör och uttag eller när du ska installera något i ett våtutrymme. Även om det är billigare att försöka själv, är det inte värt det ifall olyckan är framme. Jula har ett mycket brett och prisvärt sortiment av elartiklar. På www.jula.se finner du samtliga elartiklar under avdelningen "El, värme och VVS".
MRLINDELL
14-06-2004, 09:57
Ta även reda på om den ändå går på 1 fas. Den kan vara kopplad via en kondensator och rulla på 1 fas trots att det är en 3-fas apparat (3 lindningar).
Nog fasen är min pump en 3-fasdito och inkopplad så - jag bytte på egen hand ut den gamla skröpliga ringpumpen nångång i höstas.
Hallå igen elexperterna.... jo, jag har en fråga också om vilken typ av kabel som bestämmelserna kräver för dragning i kabelskyddsrör i mark och anslutning av en (stickproppsförsedd) enfaspump i en pumpbrunn?
MRLINDELL
30-06-2004, 09:48
Du kan använda EKKJ Jordkabel, det finns att få tag på via Jula/Biltema m fl för runt 15 sek/meter. Den är GODKÄND! 3-ledare.
CITAT (MRLINDELL @ 30-06-2004, 10:48) Du kan använda EKKJ Jordkabel, det finns att få tag på via Jula/Biltema m fl för runt 15 sek/meter. Den är GODKÄND! 3-ledare. Jag kollade nu på EKKJ i några kataloger - den verkar ha 3 ledare plus jordfläta. Ska man koppla även jordflätan (utöver grön/gul ledare) till jorddonen i stickpropp och uttag?
MRLINDELL
30-06-2004, 16:21
Nej! Jag tror inte det. Jordflätan är nog bara ett mekaniskt skydd mot att sätta spaden i kabeln etc etc.
Det finns en gulgrön, blå, brun (eller svart) ledare. Det skall räcka men kolla i butiken.
gammelnalle
30-06-2004, 16:25
CITAT (Posse @ 30-06-2004, 16:28) CITAT (MRLINDELL @ 30-06-2004, 10:48) Du kan använda EKKJ Jordkabel, det finns att få tag på via Jula/Biltema m fl för runt 15 sek/meter. Den är GODKÄND! 3-ledare. Jag kollade nu på EKKJ i några kataloger - den verkar ha 3 ledare plus jordfläta. Ska man koppla även jordflätan (utöver grön/gul ledare) till jorddonen i stickpropp och uttag?  Du kan även ha EKLKs eller EKKL OM du har skyddsrör/slang (GUL) 3X1,5 men jag skulle dra EKKJ 3x2,5 : ungefär samma pris. (och den får du lägga direkt i jorden utan skyddsslang OM du lägger den på mINST 65cm djup. OBS att du inte FÅR göra fasta installationer själv om du inte har allmän elbehörighet eller är ANSTÄLLD av en sådan............... Men så här kopplar han: Jordflätan samlas ihop till en ledare : Isoleras 2 varv med godkänd el-tape SAMT ett lager gulgrön märktape. EKKJ finns både med antingen svarta siffermärkta 1,2,3, eller med färgmärkning (här finns det olika men vanligast är svart, brun , vit (eller grå). OBS att det normalt INTE finns någon gul/grön ledare i EKKJ. FINNS BLÅ skall den användas till NOLLAN , Som fas används någon av de andra. OBS att man inte får ansluta denna kabel till stickpropp, Detta är en s.k. FAST installation. Anslutningsledning (med stickpropp , oftast gunnikabel) får inte permanent ligga i slang. VARFÖR får man inte ansluta en stickpropp till en "Kabel" ( EKKJ eller EKLK eller EKK elller EKKL) ????? Dessa ledare är av "enledar-typ" (styv) och kommer att gå av efter ett antal böjningar...... Varför får man inte göra elektriska installationer själv??? Det är ju inte svårt, jag har ju sett hur elektrikern gör !!! Bara att koppla tre trådar i varje ända.... Nej det är inte SVÅRT !!! Men kan du MÄTA att det VERKLIGEN blev rätt??? Jordningen skall mätas med minst 20mA (vad är det?) och med en viss minsta spänning. Slingimpedansen skall ochså mätas. Och kortslutningsimpedansen (vad är då detta?) så att utlösningsvillkoret för ditt kortslutningsskydd (säkringen) är uppfyllt. Klarar du detta??? Ja då så. Annars VET du inte om du gjort riktigt rätt. majisster bezzerwisser mezzerschmidt
MRLINDELL
30-06-2004, 21:56
Varför förenkla när man kan krångla till ...
Jag lät en elektriker ansluta en "ny central" bestående av 3 faser och skyddsjord, jordfelskydd, timer mm. Sedan har jag kopplat allt i andra ändan med dosor mm utan att bekymmra mig. Elen behöver inte ens besiktigas. Kravet är att det man gör själv skall vara gjort på ett fackmanna mässigt sätt. Det var bara centralen som kräver "behörighet". Här går gamla skolan och de nya reglerna lite på kollisionskurs. Alla elekriker eller firmor upplyser att det måste vara en elektriker med behörighet. VARFÖR? Jo - de vill göra jobbet själva!! Gräver du ner kabeln kan det vara en EKKJ. Alla övrika kopplingar skall vara tillgängliga, dvs via dosor mm skall man kunna se hur det är kopplat. De reglerna finns fortfarande kvar. Gammelnalle får sätta sig ner och räkna till 10 ....
gammelnalle
01-07-2004, 20:12
CITAT (MRLINDELL @ 30-06-2004, 22:56) Varför förenkla när man kan krångla till ...
Jag lät en elektriker ansluta en "ny central" bestående av 3 faser och skyddsjord, jordfelskydd, timer mm. Sedan har jag kopplat allt i andra ändan med dosor mm utan att bekymmra mig. Elen behöver inte ens besiktigas. Kravet är att det man gör själv skall vara gjort på ett fackmanna mässigt sätt. Det var bara centralen som kräver "behörighet". Här går gamla skolan och de nya reglerna lite på kollisionskurs. Alla elekriker eller firmor upplyser att det måste vara en elektriker med behörighet. VARFÖR? Jo - de vill göra jobbet själva!! Gräver du ner kabeln kan det vara en EKKJ. Alla övrika kopplingar skall vara tillgängliga, dvs via dosor mm skall man kunna se hur det är kopplat. De reglerna finns fortfarande kvar. Gammelnalle får sätta sig ner och räkna till 10 .... 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
gammelnalle
01-07-2004, 21:20
Nu har jag räknat till 10 ett antal gånger..... och kollat ... men jag hittar inte det MRLINDELL säger. Kanske man kan få se detta i skrift??? DEN myndighet som iallafall tills förra året höll reda på detta skriver: CITAT Elsäkerhetsverket är den myndighet som ska bevara och vidareutveckla den höga elsäkerhetsnivå som redan finns i Sverige. Elsäkerhetsverket är den myndighet som ska bevara och vidareutveckla den höga elsäkerhetsnivå som redan finns i Sverige.
http://www.oresundsinfo.org/jobbfunktion/j...x?id=63&lang=se
Elinstallatör är en person som av Elsäkerhetsverket www.elsakerhetsverket.se, meddelats behörighet att utföra elinstallationsarbete. Elinstallationsarbete får uföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen. För mer information, se yrken.ams.se - elektriker - installationselektriker.
http://www.elsakerhetsverket.se/konsument/q5.asp
Vilka elarbeten jag får utföra själv
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, under förutsättning att du vet hur du ska göra. Du får till exempel byta (men inte nyinstallera) strömbrytare, vägguttag, lamputtag och proppar (säkringar). Du får montera sladdströmbrytare, lamphållare, skarvuttag och stickkontakt på en sladd. Vänd dig dock alltid till en fackman, om du är det minsta osäker på hur man gör! Nyinstallation av fasta ledningar, uttag och strömbrytare får endast elinstallatörer utföra. Detsamma gäller anslutning och losskoppling av fast anslutna apparater och byte från ojordat till jordat uttag. I broschyren ”Det här får du göra själv” kan du läsa mer om vad som är tillåtet att göra själv.
http://www.elsakerhetsverket.se/konsument/...t_hem_sjalv.asp
All nyinstallation av fasta ledningar, rör, dosor och uttag får bara utföras av en elinstallatör. Glöm inte kontrollera allt utfört arbete. Särskilt viktig är kontrollen av skyddsjordningen. SLUT PÅ CITAT Kanske är den informationen inaktuell ? Så var hittar vi då aktuell info? Och jag tror inte att elektriker (eller JULA för den delen) medveter ljuger om att det behövs behörighet.
MRLINDELL
02-07-2004, 02:47
Jag visste att du skulle få krupp efter förra inlägget. Vem bryr sig? alltså om att tillkalla elektriker för att skruva dit en dosa och koppla in en brytare i sitt förråd eller garage? Hur mycket brains tror ni att det behövs? Alla som inte vill betala ett par tusen till någon som tror han är Einstein gör det själv.
gammelnalle
02-07-2004, 03:13
CITAT (MRLINDELL @ 02-07-2004, 03:47) Jag visste att du skulle få krupp efter förra inlägget. Vem bryr sig? alltså om att tillkalla elektriker för att skruva dit en dosa och koppla in en brytare i sitt förråd eller garage? Hur mycket brains tror ni att det behövs? Alla som inte vill betala ett par tusen till någon som tror han är Einstein gör det själv. fölåt om jag är gammal och senil, men jag förstår inte ditt inlägg.... du skrev tidigare : CITAT Kravet är att det man gör själv skall vara gjort på ett fackmanna mässigt sätt. Det var bara centralen som kräver "behörighet". Elsäkerhetsverket verkar ha en annan syn??
Vad gäller ???? Kan du hänvisa till någon myndighet eller föreskrift som har tagit bort elsäkerhetsverkets "krav"??? Jag tycker det är tråkigt att jag skall behöva gå ovetandes om detta. Tills du eller någon annan kan presentera någon "faktasida" så kommer jag att leva i den tron att elsäkerhetsverket har rätt. Vänligen, björn
MRLINDELL
02-07-2004, 03:19
Men Björn, vad gör du uppe klockan 4:00 på morgonen Själv har jag varit uppe och schasat bort två rådjur som höll på att käka upp min smultrontunna, en gång till och det blir rådjurstek, de är fasligt nära grillen redan nu .... Jag återkommer om elchafset senare när jag kuckilurat färdigt.
gammelnalle
02-07-2004, 03:37
CITAT (MRLINDELL @ 02-07-2004, 04:19) Men Björn, vad gör du uppe klockan 4:00 på morgonen Själv har jag varit uppe och schasat bort två rådjur som höll på att käka upp min smultrontunna, en gång till och det blir rådjurstek, de är fasligt nära grillen redan nu .... Jag återkommer om elchafset senare när jag kuckilurat färdigt. jobbar som elektriker..... så du kan tro att jag är nyfiken på om jag har fel...
Spännande det här!
gammelnalle
02-07-2004, 10:04
CITAT (Posse @ 02-07-2004, 09:39) Spännande det här!  ja som elektriker har man ett liv fyllt av SPÄNNING !!! Och det var ett AMPER(T) försök att reda ut alla härvor, men jag tror inte att mitt hjärta slog någon extra VOLT för det. OHM nu någon tycker att det blir för krångligt kan jag bara säga att det kunde ha WATT värre !!!
MRLINDELL
02-07-2004, 12:12
Intressant att läsa om den elektriska faran och statistiken över tullbud och konstatera att de flesta som stryker med är yrkeselektriker ....
Jag skulle helst vilja ha ett nivålarm till pumpbrunnen också. Det skulle anslutas genom ett separat kabelskyddsrör (50 mm flexibel slang) och drivas av lågspänning, men frågan är vilken kvalité kabel man kan nöja sig med i det fallet? Säkerligen finns det väl inga bestämmelser enär det endast handlar om lågspänning, men det vore ju trevligt om installationen fungerade oproblematiskt i många år. Men det borde ju finnas en risk att kabelskyddsröret så småningom blir mer eller mindre vattenfyllt och det kanske inte alla kablar tål?
Exempel från dagens Aftonbladet hur illa det kan gå med egna otillåtna elinstallationer: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,501186,00.html
gammelnalle
06-07-2004, 09:58
CITAT (Posse @ 06-07-2004, 09:49) Jag skulle helst vilja ha ett nivålarm till pumpbrunnen också. Det skulle anslutas genom ett separat kabelskyddsrör (50 mm flexibel slang) och drivas av lågspänning, men frågan är vilken kvalité kabel man kan nöja sig med i det fallet? Säkerligen finns det väl inga bestämmelser enär det endast handlar om lågspänning, men det vore ju trevligt om installationen fungerade oproblematiskt i många år. Men det borde ju finnas en risk att kabelskyddsröret så småningom blir mer eller mindre vattenfyllt och det kanske inte alla kablar tål? :unsure: kan du precicera lite bättre vad du menar med CITAT pumpbrunnen också Om du driver larmet med KLENSPÄNNING (inte lågspänning) och den f.ö. är av klenspänniongskarraktär krävs INGET, men gummikabel kommer att ruttna rätt så fort. Så jag FÖRESLÅR EKKJ, men du får ha vilken kabel som helst. EKKJ tål det mesta och får även läggas direkt i jord eller vatten ÄVEN om den spänningssätts och ligger på tillräckligt djup. (IBL sa 65cm oskyddat och 40cm med skyddsrör) i vanlig mark (DVS ej under körbana) Bara som kuriosa: En starkströmsanläggning har inget med HUR STOR/HÖG spänning det är. Ett 1,5V batteri KAN vara en starkströmsanläggnig !!! Definitionen på Starkströmanläggning är: Sådan , spänning, ström eller frekvens som kan vålla skada på människor, Husdjur eller egendom !
MRLINDELL
06-07-2004, 10:39
Artikeln i Aftonbladet visar hur det kan gå utan jordfelskydd! Jag har ett antal värmegolv som elektriker har lagt in, mina har klarat sig utan fel men andra här i området har haft problem med jordfelskydd som löst ut. Det är inte bara el, det beror på vad som ligger under typ golvgips och hur man gör infästning med bruk och sedan flytspacklar fallet i våtutrymmet. Inget säger att en med behörighet gör ett bättre jobb. Än en gång, man skall veta vad man håller på med!
CITAT (KURT @ 06-07-2004, 10:09) Exempel från dagens Aftonbladet hur illa det kan gå med egna otillåtna elinstallationer: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,501186,00.htmlNågot att fundera på ang Aftonbladetartikeln: CITAT För ett tag sedan installerade den 54-årige mannen golvvärme i badrummet. Sedan åkte han på en tjänsteresa utomlands. Han kom hem på en måndagkväll och pratade med sin särbo i telefon. Dagen därpå blev särbon orolig när mannen inte svarade i telefon. Duschade han aldrig innan han åkte? Hur kom det sig att särbon så himla snabbt blev såpass orolig att hon "Hon tillkallade en av mannens arbetskompisar och åkte till huset där hon möttes av en fruktansvärd syn."?
CITAT (gammelnalle @ 06-07-2004, 10:58) CITAT (Posse @ 06-07-2004, 09:49) Jag skulle helst vilja ha ett nivålarm till pumpbrunnen också. Det skulle anslutas genom ett separat kabelskyddsrör (50 mm flexibel slang) och drivas av lågspänning, men frågan är vilken kvalité kabel man kan nöja sig med i det fallet? Säkerligen finns det väl inga bestämmelser enär det endast handlar om lågspänning, men det vore ju trevligt om installationen fungerade oproblematiskt i många år. Men det borde ju finnas en risk att kabelskyddsröret så småningom blir mer eller mindre vattenfyllt och det kanske inte alla kablar tål?  kan du precicera lite bättre vad du menar med CITAT pumpbrunnen också Om du driver larmet med KLENSPÄNNING (inte lågspänning) och den f.ö. är av klenspänniongskarraktär krävs INGET, men gummikabel kommer att ruttna rätt så fort. Så jag FÖRESLÅR EKKJ, men du får ha vilken kabel som helst. EKKJ tål det mesta och får även läggas direkt i jord eller vatten ÄVEN om den spänningssätts och ligger på tillräckligt djup. (IBL sa 65cm oskyddat och 40cm med skyddsrör) i vanlig mark (DVS ej under körbana) Bara som kuriosa: En starkströmsanläggning har inget med HUR STOR/HÖG spänning det är. Ett 1,5V batteri KAN vara en starkströmsanläggnig !!! Definitionen på Starkströmanläggning är: Sådan , spänning, ström eller frekvens som kan vålla skada på människor, Husdjur eller egendom ! Pumpbrunnen ingår i en avloppsanläggning. Jag skrev "lågspänning" för att markera att det inte handlar om något på nätspänningsnivå, utan istället högst 12 volt. Och jag hoppas att det kan räcka med något billigare än EKKJ, kanske istället något för fordon e.dyl....
gammelnalle
06-07-2004, 19:58
POSSE!!! Jag förstår fortfarande inte vad "pumpbrunn" är ?
Avloppsbrunn skriver du: Jag gissar: Du vill ha ett ÖVERFYLLNADSLARM?
fast egentligen kvittar det.
Elektriskt kan du dra vilken kabel du vill OM du driver den med 12V OCH DET INTE ÄR EXPLOSIV miljö (vilket vissa brunnar är) billigast är nog telefonkabel EKUA tex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|