Ann-Sofi i Uppsala
Mitt stora plommonträd blommade som det skulle, men nu är det fullt med bladlöss. De otäcka krypen bildar täta mattor under bladen, som också blir alldeles klibbiga. Har mosat och klämt och dränkt, men det märks inte nästa dag. Är det någon idé att spruta med något (vad? såpalösning? proportioner?) Trädet är som sagt stort, så jag kommer i alla fall inte åt mer än nedre halvan. Vad händer när dom tröttnat på plommon? Går dom över till att kaläta resten av trädgården, eller är det bara plommonblad som duger åt dom? Och blir plommonskörden förstörd? Vad händer om jag inte gör något alls? Många frågor från en trädgårdsnovis!
Cilla
Om de lyckas äta stora delar av bladmassan kommer det att påverka fruktsättningen, annars inte. För att varje frukt ska utvecklas krävs ett antal blad. På äpple är det 30, jag vet inte vad man räknar med för plommon.

Lössen brukar ha en försommartid när de är idoga, sedan minskar antalet. Att klämma och spruta hårt med vattenslangen nu efter blom stör lössen. Med en stege brukar man nå stora delar av kronan. Man behöver inte utrota dem, det räcker oftast att minska deras framfart.
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen risk att löss kaläter en trädgård. Löss kaläter inte de suger saften ur bladen, de har inga bitande mundelar. I bladlusens saliv finns enzymer som ger missbildningar på bladen ex. bucklor eller hoprullningar.

De flesta bladlusarter håller sig till ett eller några få växtslag så risken är minimal att de vandrar iväg till alla andra växter i trädgården, de kan dock flyga iväg till andra plommonträd/äppelträd i området (bladlöss har ju även vingade individer)
KURT
Ett intressant sätt att bekämpa bladlöss vore kanske om man kunde bekämpa de bakterier (av släktet Buchnera ) som bladlössen lever i symbios med. Bladlusen får bla essentiella aminosyror som bakterien tillverkar och bakterien får socker av bladlusen.

http://www.entom.slu.se/projects/intracell...r_symbionts.htm
Ann-Sofi i Uppsala
Tack för tips och något lugnande svar - tydligen går inte hela trädgården åt i alla fall. Det blir väl till att fortsätta klämma och vattenspruta. Bakteriebekämpningen låter spännande, men den tror jag att jag överlåter åt framtiden och forskningen!

hälsar Ann-Sofi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon