Kenneth
Goddag!

Är det bäst att tvätta ur växthuset med grönsåpa?
Eller finns det bättre alternativ?

/Kenneth
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej?

Jag brukar använda Willab trädgård:s växthusrengöringsmedel, det brukar funka kanon! Jag har ju iofs inte provat något annat, tror nog man kan använda annat också, typ citronsyra e dyl. Säkert finns det andra här som vet.... rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har man problem med spinn och liknande är nog sprit mest effektivt. Här är länk till en tidigare diskussion:

http://www.odla.nu/forum/webbbs_config.pl?read=13200

Själv har jag faktiskt lyckats undvika de flesta skadedjur hittills så jag använder bara vanlig såpa för närvarande vi rengöringen.
Annika zon 4
Rengöring av växthuset. Jag tycker att såpa funkar bra. Jag börjar alltid med att "skölja rent" huset, med högtryckstvätt. Sedan skurar jag rent med rotborst+såpa. Därefter sköljer jag av med högtrycken igen. Hörn och skrymslen tvättar jag 2 ggr. Klädsel: regnställ + stövlar, för det blir blött. Men resultatet blir nästan som ett nytt växthus. Jag håller även efter under säsången, med att dammsuga. Allt för att glädja grannarna tongue.gif tongue.gif
e_sedell
Jag rengör inte mitt växthus och har inte haft några problem med skadedjur heller...
Angelika
Hej

Byggde växthus förra sommaren och fick jättegod skörd av tomater, hann inte med något annat.
Tomater blev det eftersom dottern ville ha, tänkte torka ur växthuset med såpa till våren, men hur ska jag göra med jorden?
Måste jag byta ut all jord? Växthuset är litet 2x3 m?

Och kan man sätta tomater i år oxå på samma ställe eller ska man växla sida i växthuset?
Hälsar Angelika
sleep.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är bra att byta plats om man har möjlighet att göra det, växtföljd brukar förhindra att problem med sjukdomar uppstår. Tyvärr så brukar de växter man ofta odlar i växthus tillhöra samma familj, familjen Solanaceae (tomat, paprika, chili etc), ska växtföljden fungera så ska man inte plantera växter från samma familj efter varandra då är det ingen vidare växtföljd utan man ska växla mellan växter som hör till olika familjer.
Själv brukar jag försöka byta ut en hel del jord i bäddarna, jag brukar inte köpa ny jord utan jag byter jord från andra ställen i trädgården, i år tog jag jorden jag odlat bönor i, den var ogräsfri och fin + jag brukar inte odla några bön/ärtväxter i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon