Hej,
jag har precis flyttat in i ett hus med en uppvuxen en gång i tiden magnifik trädgård. För att avgränsa uteplatsen satte förra ägarna upp en del olika barrväxter (jag har inte identifierat dem än, förutom ett thujor), trevligt på många sätt. Inte så trevligt att de inte skött dessa alls de senaste, säkert, fem åren och de är nu övervuxna och tar upp säkert en meter in på uteplatsen runt om. När är det ok att beskära dessa? De har nu små fina skott. Yttersta delarna är kraftiga och täta, men när jag kikat in under grenarna är det dött och grått där inne. Kan det spira på nytt? Kan man beskära kraftigt någon gång på året?
Utöver detta har jag ytterligare två frågor: 1 vår brudspireahäck har redan blommat ut, men grannarnas blommar för fullt. Varför?
2 Våra nya grannar kapade, samma dag som vi flyttade in, helt och hållet vår (stående på vår tomt) 20 år gamla haggtornshäck, ner till rötterna! Kan den klara sig alls? Det sticker upp några få centimeter, men sedan Kristi Him (dagen den demolerades) har inga nya blad kommit.
Jag vore mycket glad för alla svar, för (som ni säkert märker) är jag en novis på området uppvuxen trädgård. Tack!
Hej!
Har inte så många svar på dina frågor men håller alla tummar jag har för din hagtornshäck! Vore jag som dig skulle jag nog ta ett litet snack med grannarna och säga att det vore väl synd om ni blev irriterade på varanra från första början och vad dom gör på sin tomt är deras ensak men eran tomt är ju faktiskt er och ni vill själva besluta vad som ska göras där. Annars kanske de tar sig fler friheter på ERAN tomt....
Spireahäcken kan jag tänka mig att ni kanske har okila lägen på eller något sånnt... vi har n sån själv och våran står varmt och gynnsamt vid en mur och blommar lite tidigare än en av våra grannars solitärer...
Hoppas det löser sig ör dig iaf! Hälsnigar Essla!
De flesta barrväxter satsar på grönt längst ut. Barr som inte har ljus släpper de. De flesta bryter inte nytt på länge där man skär av. Skär man innanför det gröna blir det kala grenar och sedan kvastigt utanför så småningom. Vill man beskära görs det i juni-juli och man tar en del av årsskotten, dvs det som är ljusgrönt. Då delar det sig där direkt.
Att er brudspira redan blommat kan bero på att den står på ett bättre ställe, med mer ljus eller varmare jord medan grannens kan stå skuggigare eller med "långsammare" jord, dvs sådan som tar tid att ge värme såsom lerjord.
Hagtornshäckar är tåliga men att bli beskuren utan att få några grenar kvar med blad är mycket svårt för också tåliga växter. Om du inte ser en enda spirande liten kvist på stumparna nu är det risk för att plantorna kommer att dö, men vänta minst hela denna växtsäsong innan du helt ger upp.
När man skär bort all bladmassa använder växten alla lagrade reservkrafter i kvarvarande grenar och rötter för att orka bilda grenar med det som växten bäst behöver - blad. Ska man radikalbeskära en buske bör man i stort sett alltid lämna några grenar med bladknopp så att rötterna får något tillbaka medan de ägnar kraft åt att skicka energi till ny grenbildning.
Ewa smålänska höglandet
09-06-2004, 12:15
Det är inte en bukettspirea som grannarna har? Den blommar en månad senare
/Ewa zon 4-5
Hannele
09-06-2004, 16:12
CITAT (miajon @ 08-06-2004, 17:48)
Våra nya grannar kapade, samma dag som vi flyttade in, helt och hållet vår (stående på vår tomt) 20 år gamla haggtornshäck, ner till rötterna! Kan den klara sig alls? Det sticker upp några få centimeter

Det var fräckt! Dom passade på...