Full version: "Lurad..."
essla
Hjälp!

Jag kollade på grönarum och tyckte att det där med körsbärsbuske verkade helfestligt! Var till plantskolan och köpte mig ett exemplar efter att få hört att det var en körsbärsbuske, Nordia hette den. Sätter mig framför datorn och tänkte kolla läget om körsbärsbuskar lite till... och får då veta att min Nordia är ett surkörsbär....vad det nu är...och att det inte riktigt blir buskhöjd utan upp till tre meter högt. OJ! Känner mig lite lurad kanske, eller får jag skylla mig själv....

Vad är det nu jag har köpt och vad ska jag göra med den?
Hälsnigar från Essla!
Smekajsa
det låter konstigt wacko.gif wacko.gif

var inne på Gröna Rums sida på SVT och visst hette Gunnels
kösbärsbuske Nordia huh.gif huh.gif

jag var också lite tänd på en sån
men 3 meter hög njäe då får det va´
Ina
Surkörsbär är en fantastisk tillgång! Som "ätbär" är dom kanske inte dom allra populäraste, men att göra marmelad/sylt, saft och gammaldags konserverade körsbär av är det dom allra bästa!!!

Och vad det gäller storleken... hmmm.. fundera en gång till över placeringen, kanske... huh.gif rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
3m är inte speciellt högt när det gäller körsbär (sötkörsbär på vanlig grundstam kan ju bli 10-12m) och växten blir ju inte 3m på en gång utan det tar ju tid innan det blir 3m. Sorten är svagväxande. Surkörsbär har ofta vekare grenar än sötkörsbär och de växer lite risigare och buskigare. Växtsättet är mera som en buske än ett träd hos Nordia. Surkörsbär får också goda bär även om de är något syrligare än sötkörsbär. Surkörsbär sägs ju också ge den godaste sylten/saften. Nordia ska också vara självfertil så det borde inte bli några problem med pollineringen för denna växt. Den ska även ha bra motståndskraft mot sjukdomar.

http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=157&iPageID=49
essla
Tack alla!

För bra och snabba svar!
Sylt,saft,marmelad och konserverade surkörrsbärrecept mottages tacksamt!
Grannen köpte oxå ett ex.. så polineringen lär iaf inte bli något problem. Ska slå en pling till henne och beräta vad jag nu fått reda på...

/Essla
Cilla
Nordia är inte så sur som benämningen surkörsbär kan locka en att tro. Är de väl mogna är de syrliga och goda.

Som konserverade blir de en delikatess. I ren sockerlag, eller sockerlag spetsat med ett eller två pepparmynteblad eller helt inlagda i rom håller de länge om man kokar burkarna och lcoken 20 minuter, häller innehållet i heta burkar och ställer dem upp och ned (på locken) när de svalnar.

Man kan hålla ned körsbärsbuskar genom att beskära i grenklyka där man väljer bort de längsta grenarna. Beskärning i juli-augusti och i Mellansverige och söderöver också i början av september.
Bengt i Särö
Hej Cilla.
Lurad det är rätt så vanligt nu förtiden,det var annat för i tiden,då var det
en kulltym att upplysa kunnderna om de växterna som köptes.
Ett körsbär som var verkligen gott och blev inte så stort 2-3 meter och
var självfertilt mörkrött det var SKUGGMORELL och bar tidigt för sin ålder.
Hälsningar Bengt i Särö
Cilla
Ja skuggmorell är verkligen goda bär! Jag har en hel hoper av småträd och tre lite större och de ger bär redan när de är 1 meter höga. Mina blir ca 6-7 meter i höjd.

Det har varit problem med skuggmoreller i hela landet, de får blom.- och grentorka. Men numera finns det visst en E-plantesort som är bättre, www.eplanta.com.

Personligen tycker jag mycket om morellträden. Blommar underskönt, ger frukt även om det var kallt och regnigt under blommen, ger tidiga, vackra bär. Inte alls sura fast sorten tillhör surkörsbären. Mycket goda att lägga in,
Mia, zon 3
CITAT (Cilla @ 10-06-2004, 00:46)
Det har varit problem med skuggmoreller i hela landet, de får blom.- och grentorka. Men numera finns det visst en E-plantesort som är bättre, www.eplanta.com.

Aha - det är nog vad som hänt med mina skuggmorellträd.... ska kolla efter E-plantor nästa gång.
En gammal släkting säger att sötkörsbär=ätbär, och surkörsbär=sparbär (alltså till inläggningar, saft etc). Lite grovt, kanske, men det stämmer. Klarbär till exempel, är inte jättegoda om de inte är nästan övermogna, men de ger underbar saft!
fiffigafrun
Grentorka, uj uj, kan man göra nåt för att förhindra det??!!

Jag har planterat ett riktigt fint o kraftigt ex av skuggmorell i min köksträdgård tänkt att skugga det nya vitmålade träväxthuset. Är så less på alla träd som dör av div orsaker hos mig så jag vill verkligen att detta ska klara sig.

/Karin
Cilla
Klarbär är det enda surkörsbäret (som jag nu kan komma på) som jag inte tycker är så gott att äta direkt. De andra surkörsbären är mycket sötare.

För att förebygga blom- och grentorka:
- Beskär trädet med decinfecerade verktyg; doppa i kokande vatten eller tvätta med t-sprit (detta gäller alla träd - många sjukdomar sprids med sax och såg). Körsbär behöver ara uppbyggnadsbeskäras ust i början, sedan inte alls. Ofta är trädet färdigbeskuret i handeln.
- ge akt på vissna grenspetsar och klipp bort dem. Svampen angriper toppskottet först som vissnar. Sedan överlever den där och går på nästa års produktion.
Alexandra
Mitt skuggmorellträd har också blom-och grentorka. Jag tog över trädgården i december och den förre ägaren rådde mig att såga ner det. Jag tyckte synd om det stora trädet och bestämde mig för en gammal huskur:

Spruta lättmjölk över hela trädet, stammen grenarna och mycket nogrannt på blomställningarn.Börja behandlingen innen blomknopparna har öppnat sig och upprepa behandlingen var tredje vecka fram till midsommar.

Huskuren funkade bra hos mig. Trädet har fått rätt så många blad (det var mycket svårt angripet ca 70-80% kala grenar många av dem helt söndertorkade!! Nu har det fått små kart för första gånen på 10 år!

Jag vet inte riktigt varför huskuren funkar, kanske beror det på encymerna i mjölken...
Cilla
Jag har hört talas om mjölkkuren mot blom- och grentorka men aldrig haft möjlighet att följa träd som fått en sådan behandling. Får jag fråga:
- kommer blad på ditt träd i grenspetsarna eller längre in eller båda?
- har trädet inte blommat förr om åren, dvs innan behandlingen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon