Full version: Rosenincarvillea
marbosm
Hej,

Min "styvmor" har en blomma som hon alltid kallat Motalablomma eftersom det är därifrån hon en gång fått den. Vi har lyckats identifiera blomman och den heter Incarvillea delavayi, Rosenincarvillea. Från början hade hon ganska många och tog då en del frön från fröskidorna som bildades. Hon har lyckats att driva upp nya plantor en gång när de höll på att dö ut men nu börjar det bli kris. Förra året fanns bara en planta kvar och i år finns ingen vid liv. Hon har försökt att driva upp nya plantor men det går nog inte så bra misstänker jag. Dels tror jag hon sådde lite sent för det är väldigt små plantor fortfarande och dels börjar plantorna att gulna. Min "styvmor" lät smått desperat när jag pratade med henne i dag. Därför undrar jag om någon här har hört talas om denna blomma och eventuellt kan veta var man kan få tag på frön eller plantor. Vi har aldrig sett den någon annan stans och den dam som en gång hade dem i Motala finns inte kvar.
Jag har en bild men lyckas tyvärr inte få med den i detta inlägg trots att jag lagt upp den i fotoalbumet. Begriper mig helt enkelt inte på hur...

Mvh
Marie
jerpan
Knölar säljs ut för halva priset på bl.a Coop Forum i lökställen. Säkert på övriga trädgårdsbutiker också. Jag köpte själv mina dyrt på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Enda nackdelen är väl kanske att de kan vara lite torra så här sent på säsongen så att det är svårt att få liv i dem.
Åsa, mälardalen zon 2
Knölar till Rosenincarivillea brukar säljas på trädgårdsmässorna under namnet Blommande ormbunke.

Många fröfirmor har frön ex. Impecta

Hortogreen säljer också lökar/knölar via postorder de har både vita och rosa (prisex. 3 rosa knölar/lökar för 37kr)
http://www.hortogreen.com/

+Närmsta serviceinriktade trädgårdsbutik borde kunna ta hem plantor på beställning.

Angående bilden: klicka på bilden så den blir stor, högerklicka med musen, klicka sedan på egenskaper och då hittar du bildadressen. Markera bildadressen och kopiera och klistra sedan in i den lilla rutan som dyker upp när du trycker på bildknappen.

PS! Om du uppdaterar den profilinformation och skriver in ditt användarnamn i fotoalbumet så länkas ditt fotoalbum till din profil och det dyker då upp en liten kameraikon längst ner i dina inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon