Hej,
Min "styvmor" har en blomma som hon alltid kallat Motalablomma eftersom det är därifrån hon en gång fått den. Vi har lyckats identifiera blomman och den heter Incarvillea delavayi, Rosenincarvillea. Från början hade hon ganska många och tog då en del frön från fröskidorna som bildades. Hon har lyckats att driva upp nya plantor en gång när de höll på att dö ut men nu börjar det bli kris. Förra året fanns bara en planta kvar och i år finns ingen vid liv. Hon har försökt att driva upp nya plantor men det går nog inte så bra misstänker jag. Dels tror jag hon sådde lite sent för det är väldigt små plantor fortfarande och dels börjar plantorna att gulna. Min "styvmor" lät smått desperat när jag pratade med henne i dag. Därför undrar jag om någon här har hört talas om denna blomma och eventuellt kan veta var man kan få tag på frön eller plantor. Vi har aldrig sett den någon annan stans och den dam som en gång hade dem i Motala finns inte kvar.
Jag har en bild men lyckas tyvärr inte få med den i detta inlägg trots att jag lagt upp den i fotoalbumet. Begriper mig helt enkelt inte på hur...
Mvh
Marie