Heléne_Hbg
08-06-2004, 20:12
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig, jag har tittat och letat och tittat och letat men blir inte klokare ändå. Är första året med "egen" trädgård (brydde mig inte så mycket om mina föräldrars...) och nu verkar allt gå åt fanders.
Bladen på vårt plommonträd ser ut som fina ostar med hål i. Vissa av bladen är det nästan bara nerver kvar på. För två veckor sedan såg allt hur bra ut som helst (jag har tagit kvällrundor och "inspekterat ägorna" varje dag sedan vi flyttade in, hehe) men nu när vi kom tillbaka från semestern var det kört. Idag klippte jag ner en kvist för att kolla och det fanns alltså drivor med gröna bladlöss som täckte hela undersidan på bladen. Usch! Dessutom satt det nere vid bladfästena någon sorts skorpionliknande små larver eller kryp. Jag har försökt leta bilder på skadedjur för att se vad det var men hittar inget. Det enda jag kan likna det vid är små brunaktiga kompakta skorpioner. Fast de ser inte hårda ut. Larver med ben och som gärna sticker upp baken. Big help, eh?
Kan någon ge mig lite råd? Jag ser inte riktigt hur jag ska kunna åtgärda detta med vattensprutning, och såpsprejande tror jag inte funkar på detta träd. Om jag låter det vara i år och försöker hålla efter resten av trädgården, kan jag då börja om "på nytt" nästa år eller blir det likadant då?
Heléne - riktigt, riktigt sur över att hennes trädgård äts upp.
Gossen Ruda
08-06-2004, 20:47
Mjaa. Vilken färg har "skorpionerna" mer exakt? Är dom ljusgråbruna kan det vara larver av guldögonslända, även kallade bladluslejon. Är dom mörkare blågråa, nästan svarta, med röda punkter kan det vara larver av nyckelpigor. Funderar på om inte nyckelpigelarver är lite ljusare som unga. På din beskrivning låter det dock mest som dom förstnämnda. Båda hjälper dig genom att smaska på bladlössen, i massor. Därför skall man vara försiktig när man ev bekämpar bladlöss eller andra "skadedjur", man kan skada vännerna också. Personligen gör jag inte mycket åt bladlöss, det brukar ordna sig. Utom på stormhattarna.
Heléne_Hbg
08-06-2004, 20:58
Jag hoppas att du har rätt, för det besparar mig mycket arbete, gråt och tandagnisslan. :-) Dessutom vill jag HELST inte bekämpa någonting i min trädgård ifall det inte förstör helt och hållet. Som exempelvis när mina rosenknoppar äts upp. Jag har till och med kommit att acceptera (nåja, tolerera) gråsuggorna, trots att de ser så himla äckliga ut.
Några frågot till bara. Jag har massor med myror i trädgården. Läste att de "hjälper" bladlössen? Någonstans läste jag att man kan bli av med myror med hjälp av kanel, men ska man pudra rabatterna med kanel eller sticka ner stänger i jorden eller vad? *skratt*
Heléne
Gossen Ruda
08-06-2004, 21:07
Du är på rätt väg.

Den omgivande naturen vill gärna komma in i trädgården och det gäller att kunna acceptera det så mycket det går. Att bekämpa ogräs går oftast bra men att försöka hålla borta vissa insekter från trädgården är omöjligt, bladlöss t.ex. Liljebaggar är ok att klämma, dom är inte lika talrika.
Beträffande myrorna vet jag inte men jag tror att det är pudring som anbefalls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.