Full version: vad är detta?
lenagbg
små blå djur på vårat träd ?? vadär det?? och hur får man bort det??

hur bifogar man en bild??????
lenagbg
har en bild att visa men vet inte hur man bifogar bilder ju ??
Gossen Ruda
Att bifoga en bild: Bilden måste finnas på internet nånstans. När du skriver inlägget trycker du på knappen "bild" och skriver in bildadressen på raden som dyker upp. Trycker sen på Ok.
Heléne_Hbg
Jag tror att du måste lägga upp bilden på nätet någonstans och sedan länka till den, till exempel med hjälp av knappen "BILD" ovanför meddelandetextrutan.

Heléne
lenagbg
CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2004, 22:00)
Att bifoga en bild: Bilden måste finnas på internet nånstans. När du skriver inlägget trycker du på knappen "bild" och skriver in bildadressen på raden som dyker upp. Trycker sen på Ok.

ok.. men har lagt bilden som signaturbild sålänge !!

Titta på bilden!! det blåa är djuren
Gossen Ruda
Bladlöss!!!
lenagbg
men hur får man bort dem då???
Fenja
Lena! Sök på bladlöss här på forumet, det är ofta diskuterat och finns massor av tips!
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Ämnet är väldiskuterat! tongue.gif Anledningen till att jag inte kom med kompletterande svar är att modemet kopplade ner och jag ville inte ringa upp igen.
lenagbg
CITAT (Fenja @ 08-06-2004, 23:18)
Lena! Sök på bladlöss här på forumet, det är ofta diskuterat och finns massor av tips!
Mvh
Fenja

jag har gjort det men fanns inte mycke om bladlöss ju???????
Fenja
Lena! Jag använder en lösning som består av 1 l vatten, 1/2 dl såpa och 2 msk T-Röd, men det finns säkert lika många recept som det finns tillverkare! Jag läste här tidigare om någon som tyckte att det fungerade bättre med att strö lövträaska över dem. Ytterligare andra spolar av dem med iskallt vatten ur en slang flera gånger efter varandra. Sök på löss också så får du fler träffar.
Mvh
Fenja
pejori
när du använder sökforumet, så markera rutan som visar äldre inlägg så får du fler träffar. ohmy.gif ohmy.gif
sökforumet söker automatiskt bara en månad tillbaka wub.gif wub.gif
amaira
CITAT
men hur får man bort dem då???
Använd fingrarna i första hand. Kläm ihjäl så många och mycket du kan.
Använd gummi- eller plasthandskar om du tycker det är äckligt. Det blir i alla fall kladdigt.

Jag har billiga engångsplasthandskar och hushållspapper att torka av mig på.

Sedan kan du spola med hård vattenstråle, eller spruta med
CITAT
en lösning som består av 1 l vatten, 1/2 dl såpa och 2 msk T-Röd

Inspekterar man sina växter med jämna mellanrum, ser man angreppen innan de tagit över helt. Det blir lite lättare då.

Att spruta med gift tycker jag är tråkigt, eftersom det är så många "goda" insekter som sökt sig dit för att finna föda, nyckelpigor som också lägger sina ägg där, t.ex.
Då blir man av med både de bra och de dåliga trädgårdsvänner.

Lycka till. Och lycka till med sökningen efter alla de andra tipsen, som kanske är ungefär likadana som mina?

kramisar/amaira
lenagbg
tack för tipsen.. ska köpa såpa och t-röd.. t-röd kan man köpa det på vanliga livsmedelsaffärer??

om det är någon som undrar så är det på häggen lössen är och bladen har börjat bli lite svarta här och där..
Regna
Mer sannolikt att du hittar t-röd på bensinmacken.
KURT
CITAT (lenagbg @ 10-06-2004, 14:30)
tack för tipsen.. ska köpa såpa och t-röd.. t-röd kan man köpa det på vanliga livsmedelsaffärer??

om det är någon som undrar så är det på häggen lössen är och bladen har börjat bli lite svarta här och där..

Bladlöss på träd är det ingen större mening att göra något åt. Träden klarar sig ändå, och kommer man bara lite längre in i sommaren så kommer bladlössens naturliga fiender hinna ikapp .
lenagbg
CITAT (KURT @ 11-06-2004, 06:58)
CITAT (lenagbg @ 10-06-2004, 14:30)
tack för tipsen.. ska köpa såpa och t-röd..  t-röd kan man köpa det på vanliga livsmedelsaffärer??

Bladlöss på träd är det ingen större mening att göra något åt. Träden klarar sig ändå, och kommer man bara lite längre in i sommaren så kommer bladlössens naturliga fiender hinna ikapp .

kanske det men vill ha bort dem....

usch dem är ju äckliga..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon