Full version: Allium
niho
Jag ska flytt till våren, så jag kommer att gräva upp så mycket lökar som möjligt eftersom jag satt en hel förmögenhet i dem...
Hur ska jag göra sen när de blommat...kan jag gräva upp dem helt kallt direkt? Hur ska jag bevara dem till hösten?
Någon som vet och kan?
H:Nina
Kerstin i Malmö
Det verkar ju inte som du har så mycket val om du ska flytta...

Nåväl, jag har grävt upp påskliljelökar precis efter avslutad blommning och planterat om när jag själv flyttade. En del grävdes ner direkt men merparten kom inte i jorden förrens till hösten, under tiden hängde dom i en plastpåse någonstans... Det blommade en hel del av det nu i våras!

Så gräv du på när dom blommat och du ska se att en hel del klarar sig nog trots allt!

Tulpaner kan man ju gräva upp och jordslå om man inte vill att bladen skräpar där man satt dom så det borde inte heller vara något större problem. Satte själv om en del tulpaner i höstas då det visade sig att dom hade "fel" färg så jag väntar med spänning på om det blir något där!

Kerstin
Berith
Tänk bara på att när du sålt t.ex. en trädgård så får du inte gräva upp nåt! Om du nu inte kommit överens med köparna om det förstås.
Ewa L
Jag anlade en ny, mycket djup rabatt förra våren/sommaren. Samtliga lökar jag hittade jordslog jag. Dels bland befintliga vinbärsbuskar, men även i vanliga lövkorgar. Fick bara vara lite extra generös med jorden omkring i dessa.

De har visserligen inte tittat upp ännu, men hyser stor förtröstan. Det var extra viktigt för mig eftersom det var ganska många "gammaldagsa" lökväxter (även Allium) som jag tror att jag skulle ha problem att få tag i igen.

Lycka till!

Du har väl kommit överens med den nya ägaren om att du tar med dig växter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon