Jill-Ulrika
08-06-2004, 22:07
Äntligen kan man börja njuta balkongliv igen! Tycker det är så trevligt att se att allt fler engagerar sig i sina balkonger, pyntar och står i!
En grej som sedan förra året börjat dyka upp i mitt område är hängamplar. Det var ett par som startade denna trend med två urtjusiga kleinblå hängamplar som var helt symmetriskt hängda vid varandra och med blommor som bröt av fint emot krukorna.
Tyvärr flyttade paret ifrån området tidigt i våras och nu i efterdyningarna av "hängampelfebern" som rådde förra året finns nu nästan bara hängamplar i modell; "vit plastbytta" kvar och det ser så himla trist ut. Varför hänger man upp sina vackra blommor i vita plastbyttor, jag bara undrar
Undrar jag också..........

Själv kör jag endast med marinblå amplar utomhus! Det bryter av fint mot de färgglada blommorna och de gröna bladen./Ann-Louise
Christina i Taxinge~
08-06-2004, 22:13
Hmm....och jag har just ikväll stått och 'sprutmålat' mina amplar svarta
Däri ska jag ha ljusblå och mörkblå Lobelia bl a - det är fint med blått mot svart tycker jag
Kan det inte bero på att "alla" ampelväxter säljs i dessa vita amplar. Många törs (eller ids) kanske inte plantera om.
/sollan
Rent praktiskt är vita amplar lättare att sköta än de med mörka färger - man slipper vattna så väldigt ofta eftersom vit plast inte värms upp på samma sätt som ex. blå! Fast jag håller med om att det är snyggare med färgade amplar - har dock bara en själv.
De amplar jag har köpt är sådana där man sätter dit kedjorna först efter plantering. Tycker faktiskt de flesta är sådana, om de är i metall. Då har du en ögla som du kan få loss genom att räta ut den något med en tång, sedan är det bara att sätta dit den och böja tillbaka den igen.
Håller med dig Pejori!! Dessutom, precis som Nutten påpekar, behöver de inte vattnas lika ofta som mörka som snudd på kokar de stackars växternas rötter.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
10-06-2004, 07:57
Jag köpte korg-amplar på IKEA som man kan sätta den fula vita plastkrukan i. Blev jättebra!
Men visst är det underligt hur ekonomitankar kan slå igenom.... - varje morgon åker jag förbi ett splitternytt hus. Stort & påkostat ser det ut, och de har fått ut rullgräs, planterat fruktträd och en ganska lång häck av bok, ganska stora plantor dessutom = dyrt.
Med denna påkostade bakgrund ser det nästan komiskt ut att de satt ut två vita plasturnor (typ 14:95 på ÖB) på den ganska vräkiga entrétrappan, med några spinkiga petunior i.... Men det är väl människans akuta behov av liet pynt som visat sig.
Vad är det för fel på vitt? Jag har hängt vita amplar på min vita farstukvist och ställt en vit fyrkantig urna bredvid - matchande & snyggt!
På altanen har jag terrakottafärgade amplar "med inbyggda fat" - snyggt det med, smaken är som baken...!
Själv har jag också mycket svårt för plast, amplarna som diskuteras stör kanske inte lika mycket när blommor hänger över, men det som avslöjar är ju att amplarna hänger i plastremmar som fullkomligt lyser i ögonen på iallafall mig............ Så fult. Men det var ju ett fiffigt tips att bända upp öglan så att kedjorna till snyggamplarna faktiskt kan användas! Så långt hade jag inte tänkt.......... Jag skulle också vilja ha den där ampelhissen, så att man kan sköta om plantan utan stege........
Jill-Ulrika
11-06-2004, 22:38
Det låter jättefint med marinblå amplar och terrakottaamplar. Korgamplar att sätta de vita plastbyttorna i är ju en jättebra idé *stjäla* eller att sprejmåla sina amplar. Uppskattar all kreativitet när det gäller att dölja allt vad plast heter i samband med blommor och blader;-)
Det är inte den vita färgen på amplarna jag har något emot utan främst plastigheten. Håller med om det praktiska i att ha vita amplar som inte blir lika uppvärmda och som inte torkar ut jorden eller kokar rötterna. Hänger blommorna ner över kanten, vem kan störa sig då?
Tyvärr gör det inte det här, utan de vita plastbyttorna eller pottorna tar upp hela blickfånget. Det är klart att det kan vara krångligt att planera om men är det plast så "klipp bort."
Och Mia, jag förvånas med dig;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.