Full version: Päronträd
Mia, zon 3
Vill gärna ha ett päronträd... Helst med sådan typ av frukter som jag kallar gråpäron, utan att ha en aning om huruvida det är gråpäron eller någon annan sort.
Ska jag välja vanligt gråpäron, eller finns det någon liknande mer odlingsvärd sort? Det får gärna bli stort, helst vill jag inte beskära det alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Har du tålamod kan du välja gråpäron de är kända för att ta god tid på sig innan de producerar frukt (10-15år).

Är du mer otålig välj en sort som är tidig i bördighet.

Här kan du läsa om några av de vanligaste sorterna och där står det om de är tidiga eller sena i bördighet (+det finns en massa annan info):

http://www.algonet.se/~reinisch/paron.htm
Mia, zon 3
Det låter som gråpäron, Exp.fältets Augustipäron och Hovsta är mest i min smak. Och då låter det ju som jag måste ha ett Esperens Herre också, för pollineringen. Några tips/råd/synpunkter om dessa, någon?
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,10-06-2004, 11:20)
Det låter som gråpäron, Exp.fältets Augustipäron och Hovsta är mest i min smak. Och då låter det ju som jag måste ha ett Esperens Herre också, för pollineringen. Några tips/råd/synpunkter om dessa, någon?

Fundera på om det inte kan finnas lämplig pollinatör inom rimligt avstånd? I större samhällen och städer finns det oftast det, så oftast behöver man inte plantera flera träd. Tekniskt sett så skulle man också kunna ympa in två olika sorter på ett träd.
Mia, zon 3
Tror inte att grannarna har några päronträd.... och jag hade ett när jag flyttade in, men stammen sprack hela vägen nedifrån och upp, och trädet dog. På de tre somrarna jag såg det blomma blev det inte en enda liten frukt.
Men ympa kan man ju.... Då blir det en fråga till:
Hur olika växer dessa sorter - går de att ha på samma träd utan att det ser för snett ut?
Göran
Gråpäron brukar vara ganska lätta att känna igen på det relativt tjocka och kraftigt rostöverdragna skalet, frukten är söt och god med lite grynigt fruktkött. Augstipäron tycker jag inte är lika goda, de brukar ha en förmåga att mogna väldigt tvärt och blir fort mjöliga. Har du läst om päron på växteko.nu

Angående ympning är det bäst om man kan ympa på sådana sorter som har likartat växtsätt som grundträdet, "familjeträd" kan ju bli lite ojämna med tiden, men för pollineringens skull räcker det väl om du ympar in några mindre grenar lite längre ut på trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon