Snorkfrk
09-06-2004, 07:24
Vad är det som händer? Har i år satt frön av pumpa, frilandsgurka, äppelgurka och melongurka. Plantorna tog sig jättefint.. men nu vissnar det bara ihop! Har inte satt ut dem ännu.. De har inte torkat. Vad är felet?
Tack på förhand!
Lotte
Åsa, mälardalen zon 2
09-06-2004, 08:40
Har de blivit brända av solen? Har de blivit utsatta för kyla eller övervattning?? Har du haft dem inomhus en längre tid??
Snorkfrk
09-06-2004, 09:13
Bränt dem har jag inte gjort.. Kanske kan det vara övervattning.. De har stått inne sedan jag satt fröna för ? veckor sedan.
Åsa, mälardalen zon 2
09-06-2004, 11:43
Testa så nya växter åtminstone pumpa fungerar bra att så nu, har du inte mördarsniglar brukar t.o.m direktsådd fungera. Även gurkor borde fungera att så nya plantor av de växer ju ganska snabbt när de väl sätter fart.
(Även sommarsquash brukar hinnas med vid sådd nu även den kan direktsås ifall det inte finns mördarsnigel, det senaste jag direktsått sommarsquash var midsommar och jag hann ändå få en hel del frukter)
Det finns ofta även plantor i trädgårdsbutiken nu men då kanske man inte alltid hittar lika roliga sorter som man hittar när man frösår.