Full version: Enklaste grunden?
torvan
Har upptäckt att det blir nog svårt att gräva överallt till 60 cm djup för att det är berggrund just där. Går det att gräva grundare? Hur gör man om man använder plintar. Hur djupt ska dom ner, behövs det en sockel (Florums växthus). Ska det grävas ut för markteglet (ska inte ha odlingsbäddar tyvärr)? Ser på era bilder att ni använt olika maskiner till hjälp, kan man fixa det utan för det blir så svårt att få hem dom? Någon som har en prisuppfattning om man gör jobbet själv?
Det blev många frågor det här... rolleyes.gif Torvan
ThomasJ
Hur djupt du behöver gräva beror på vart du bor och hur du lägger växthuset, tjälen kanske inte går så djupt på vissa ställen..

Har du berg under växthuset är ju det det bästa, inget väder kan flytta ett berg! smile.gif Jag skulle nog ha grävt så djupt det går där det inte finns berg och gjuta plintar. (Om de inte blir 60cm är det ingen större fara, gör några till istället). Där det är berg kan man borra ner några armeringsjärn eller speciella don som man sedan gjuter fast eller fäster i växthuset.

Sockel kan du lätt göra med en ram av lite tjockare plankor/reglar. Som du sedan ställer växthuset på.

Till plintar finns det speciella plintborrar, som du hyr. Mycket enklare att jobba med än att gräva för hand..

Jag själv grävde ut under hela växthuset och gjöt en lecablocksgrund. Det pga att få ordentligt med isolering under..

Skall du ha marktegel, skall man väl gräva ut 10-15cm utöver tjockleken på markteglet.. En markduk underst, ett lager med bärlager (sand/grusblandning), sedan sättsand att lägga markstenen i.

/Thomas
uno
CITAT (ThomasJ @ 09-06-2004, 09:07)
Hur djupt du behöver gräva beror på vart du bor och hur du lägger växthuset, tjälen kanske inte går så djupt på vissa ställen..

Har du berg under växthuset är ju det det bästa, inget väder kan flytta ett berg! smile.gif Jag skulle nog ha grävt så djupt det går där det inte finns berg och gjuta plintar. (Om de inte blir 60cm är det ingen större fara, gör några till istället). Där det är berg kan man borra ner några armeringsjärn eller speciella don som man sedan gjuter fast eller fäster i växthuset.

Sockel kan du lätt göra med en ram av lite tjockare plankor/reglar. Som du sedan ställer växthuset på.

Till plintar finns det speciella plintborrar, som du hyr. Mycket enklare att jobba med än att gräva för hand..

Jag själv grävde ut under hela växthuset och gjöt en lecablocksgrund. Det pga att få ordentligt med isolering under..

Skall du ha marktegel, skall man väl gräva ut 10-15cm utöver tjockleken på markteglet.. En markduk underst, ett lager med bärlager (sand/grusblandning), sedan sättsand att lägga markstenen i.

/Thomas

Thomas. inte är det väl så bra med sättsand. Myrorna älskar att bygga i sanden. Mitt förslag är att gå upp till lite grövre grus eller kanske flis.
Uno
ThomasJ
CITAT (uno @ 10-06-2004, 09:46)
Thomas. inte är det väl så bra med sättsand. Myrorna älskar att bygga i sanden. Mitt förslag är att gå upp till lite grövre grus eller kanske flis.
Uno

Det kan stämma Uno. Jag har alltid använt sand för att det är det som finns tillgängligt.

Så inne i växthuset är det inte att rekomendera sand under marksten.. smile.gif Då har vi slagit fast det.. wink.gif

/Thomas

ps. Uno, hur har du det i ditt växthus nu? Du får ta några mer bilder och vissa oss. rolleyes.gif
uno
CITAT (ThomasJ @ 10-06-2004, 10:52)
CITAT (uno @ 10-06-2004, 09:46)

Uno

Det kan stämma Uno. Jag har alltid använt sand för att det är det som finns tillgängligt.

Så inne i växthuset är det inte att rekomendera sand under marksten.. smile.gif Då har vi slagit fast det.. wink.gif

/Thomas

ps. Uno, hur har du det i ditt växthus nu? Du får ta några mer bilder och vissa oss. rolleyes.gif

Jag tog några bilder i går. Frugan kanske lägger in dem i kväll.
ThomasJ
CITAT (uno @ 10-06-2004, 12:00)
CITAT (ThomasJ @ 10-06-2004, 10:52)

ps. Uno, hur har du det i ditt växthus nu? Du får ta några mer bilder och vissa oss.  :rolleyes:

Jag tog några bilder i går. Frugan kanske lägger in dem i kväll.

Trevligt. smile.gif

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon