Full version: Klätterställning
Iza
Hej!
Jag tycker om klätterväxter men har dåligt med idéer om vad jag ska låta dem klättra på. Förslag tas gärna emot eller tips på bra böcker el dyl.
Jag har sett byggen av ställningar och pergolor av obearbetade grenar och stammar från skogen. Vad ska man välja för trädslag? Duger gran att bygga med? Jag har egen skog att hämta i. smile.gif
terraformer
Gran duger aldeles ypperligt, bara du är noga med att barka den först.

Det finns nämligen ett otäckt litet kryp som kallas granbarkborre, och om de får fäste kan de ödelägga stora arealer frisk skog.

Annars är faktiskt gran att föredra framför andra träslag, eftersom att de är naturligt mycket rötbeständiga, och använs med fördel som markstolpar.
Bäst är om du kan få tag i s.k. pingran, d.v.s. en liten tunn gran som växer tätt intill en stor gran, typ nästan in i grenverket.

För det mesta är båda granarna lika gamla, men pingranen har inte fått lika mycket ljus, och därför blivit hämmad i tillväxten. I praktiken innebär det att träet i en pingran är otroligt mycket "tätare" än i den stora, eftersom att de har samma antal årsringar, men diametern kan skilja sig så mycket som 4-6 ggr!

Lycka till! smile.gif
magiana
Hur är det med en då? Jag har behandlat "jordänden" av mina en-störar i öppen eld för att motverka röta, men hur hållbart är det egentligen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon