Posse

Varje vår sedan jag flyttade hit (decennier sedan) dyker dessa verkliga "läckra" blommor troget upp i en gammal rabatt! smile.gif

Jag vet inte deras rätta namn utan tänker istället alltid på dem som "bananblommorna" - och jag tror säkert att ni förstår varför. rolleyes.gif

Med vad heter de på riktigt? unsure.gif
azofia
Nu kanske jag har helt fel men jag tycker det ser ut som daglilja, Hemerocallis.
Vacker var den i alla fall. Inte helt fel att få som bonus vid ett husköp biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en daglilja (Hemerocallis).

Kuriosa: I asien används blomknopparna som grönsaker.
Posse
Tack för hjälpen! smile.gif
När ni nu givit mig namnet sökte jag på det och fann bl.a. nedanstående bild på webben, fastän där verkar bladen inte vara likadana:

Den bilden tycker jag återger den gula färgen mycket bättre (kanske lite för "bra") än den bleka ton som är på min bild. Det verkar som om min lilla digitalkamera fångar färger klent... fastän det är väl kanske bättre än om den överdrev, om man ska tänka positivt. rolleyes.gif

Blir det bleka färger från alla Konicas digitalkameror? unsure.gif

Behöver "bananerna" tillagas, eller kan man käka dem direkt? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika dagliljor i många olika färger och med olika blomningstider.

http://images.google.se/images?hl=sv&lr=&i...q=Hemerocallis+

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hemeroca...er/welcome.html

Enligt virtuella floran så används knopparna i ex. soppa så man brukar nog tillaga dem.
Regna
CITAT (Posse @ 10-06-2004, 11:57)
Den bilden tycker jag återger den gula färgen mycket bättre (kanske lite för "bra") än den bleka ton som är på min bild. Det verkar som om min lilla digitalkamera fångar färger klent... fastän det är väl kanske bättre än om den överdrev, om man ska tänka positivt. rolleyes.gif

Blir det bleka färger från alla Konicas digitalkameror?  :unsure:

Du kan få precis lika bleka bilder från en "vanlig" kamera (baserat på kameratyp, film, omgivningsljus...). Ofta krävs det lite meckande med digitalkamerans inställningar för att få en bra färg- och skuggåtergivning, men många digitalkameror drar för mycket åt rött eller blått i bilderna oavsett vad man gör. Jag brukar ibland efterjustera mina bilder i datorn för att lyfta fram färg, ljus eller detaljer som annars skulle ha sett "blekare" ut än vad det gjorde i verkligheten.

Den andra bilden ovan är sannolikt färgjusterad i efterhand, om de inte hade en exceptionell kamera.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag var nyligen ut och skördade några dagliljeknoppar som jag snabbt fräste upp i lite margarin och hade lite flingsalt på och jag kan rapportera att de var faktiskt riktigt goda.
Mia, zon 3
De är goda råa också.... och sedan jag upplyste sambon om det så är det MISSTÄNKT få blommor på mina dagliljor......

Följdfråga: Har en rugge som helt klart ser ut som dagliljeblad i en gammal snustorr söderrabatt. Den blommar aldrig. Varför? Eller är det inte dagliljor, tro....? blink.gif
Regna
Hoppsan. Kliade i fingrarna.

Blev iofs inte lika bra, men det var bara en minuts fippel.
Posse
CITAT (Regna @ 10-06-2004, 13:15)
Hoppsan. Kliade i fingrarna.

Blev iofs inte lika bra, men det var bara en minuts fippel.

Jaså du - du har målat om mina blommor! rolleyes.gif

Bortsett från den rosa ton som jag ser här och var blev det väl ganska likt. smile.gif

Igår när det regnat mest hela förmiddagen och fortfarande var mulet tog jag nedanstående bild för att se om den gula färgen då skulle se intensivare ut, men jag tycker de ser alltför bleka ut även på denna bild. sad.gif

Här innefrån - på ca 10 meters håll - ser de nästan lika gula ut som den här: sleep.gif
Man kunde på avstånd i princip ta dem för påskliljor.

F.ö.: huh.gif Hoppas att inte folk här i trakten läser det där om att "bananerna" skulle vara goda - blommorna står nämligen intill allmän väg... unsure.gif

Betty
Så här ser min vår/försommarblommande daglilja ut:

Skulle aldrig falla mig in att äta upp nåt så vackert!!! wub.gif
Ina

En av mina dagliljor, tror att sorten heter "Frans Hals". JAg kan inte heller äta upp dom... wub.gif
Posse
CITAT (Betty @ 11-06-2004, 12:38)
:

Är detta en "osminkad" bild?
Cilla
Jag har samma daglilja som du Posse och de blommar nu. Varje år förökar de sig och nu står ruggarna så stora att man inte kommer fram på tomtens stigar längre. Jag ska inte tipsa någon om att knopparna går att äta även om det var roligt att få veta. Jag tycker så mycket om doften på dessa liljor och vill inte missa en enda blomma.

Tar man bort frukten på de överblommade får den mer energi till att föröka sig har det sagts mig så jag knipsar dem när de blir vissna. Hur stor skillnad det gör vet jag inte.

Har också satt daglilja på torra ställen som inte blommar, tror de behöver både mer näring och fukt för att orka blomma. I alltför mörka lägen blommar de inte heller.
Betty
CITAT (Posse @ 12-06-2004, 23:03)
CITAT (Betty @ 11-06-2004, 12:38)
:

Är detta en "osminkad" bild?

Garanterat osminkad! Jag klarar inte av att sminka bilder... smile.gif
Elisabet
dagliljor vill ha mkt vatten. Eller de vill iallafall inte stå torrt. Lite gräsklipp på sommaren brukar mina få och en dos kompostjord till våren. De sägs att man inte ska flytta dem i onödan men det har jag gjort en del med gott resultat. bara man inte glömmer vattna......
Posse

Jag är besviken på hur klent min digitalkamera återger (bl.a.?) gula och gröna toner, så för att försöka framställa en någotsånär rättvisande bild gick jag ut idag, knipsade av en bit "bananblomma" och la den på scannern. Givetvis smällde jag inte igen locket utan la istället ett vanligt vitt A4-papper löst ovanpå som bakgrund.
Den här bilden tycker jag återger färgerna riktigt skapligt... smile.gif även om scannerljuset så tätt inpå har givit ett delvis glittrande utseende.

Fastän exakt hur man upplever dessa blommors färg i verkligheten tycks bero mycket på hur starkt ljuset är och i vilken riktning det kommer. Samt i någon mån också kanske vilka färger som finns att jämföra med i närheten. unsure.gif
Ullet
Detta om torr jord säger en del om varför mina dagliljor inte mått så bra de senaste åren då de stått relativt torrt till. Hm, dags att flytta alltså. *tänker ut nytt planteringsställe*
Posse
För exakt ett år sedan var mina "bananblommor" ordentligt utslagna sedan nog ett par veckor, men i år har ännu inga blommor alls slagit ut... och "bananerna" är små och gröna. sad.gif
Har det varit för kallt månntro? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon