Elizabeth
Köpte en planta blomstertobak på Plantagen (vit, ska bli 40 cm, sa man). Hoppades på lite härlig doft men tyvärr...
sad.gif sad.gif sad.gif
Jag som trodde att alla sorter av blomstertobak doftar...
azofia
Trist nog så doftar inte alla sorter. Förra året hade jag en blandning av sorter som kallades för Evening Fragrance Mixed. De luktade underbart. Min erfarenhet är att de lägre sorterna inte doftar så mycket som de större, men det är kanske bara något jag fått för mig.... unsure.gif
karl-göran
Om du vill ha den vita tobaken som doftar mest och godast ska du välja narcisstobaken .Den blir nog en 60-70 cm hög och doftar mest på kvällen.
lavendel
Hej! rolleyes.gif
Är det nån som sett plantor av narcisstobak...eller måste man driva upp dem själv?
Kan vara bra att veta till nästa år!
Förra året köpte jag små plantor på Plantagen...dom doftade inte alls!
Nu har jag köpt lite högre plantor från en lokal blomsterhandlare....fick en känsla när jag såg dom att dom var dom rätta.....och mycket riktigt...dom doftar underbart på kvällen!!
Lavendel
Mia, zon 3
Vet inte om man hittar plantor någon särskild stans, men frön till Nicotiana sylvestris 'Only the Lonely' finns lite överallt. Den blir jättestor, med långa vita blommor som doftar underbart! Lättsådd var den också.
lavendel
Hej Mia...ska testa dom nästa år!
rolleyes.gif Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon