Mi70
Jag hade först inte tänkt ha pumpa eller gurka iår. Pumpa odlar jag mest för hallowendekoration och en attans god pumpapaj som jag gör till hösten. Gurka har jag inte odlat sedan jag blev med radhusträdgård och har en begränsad yta. Tyckte att det inte fanns plats i köksträdgården med mera slinger, det räcker liksom med 10 tomatplantor och 6 olika sorters zuccinni......... tongue.gif

Men sedan kom jag på att jag har ju odlingskärl som jag kan placera på andra ställen. Nu har jag sent om sider satt två st gurkfrön (marketmore) och två styck pumpafrön (skall vara en jättesort från impecta för just hallowenpumpa), som sedan en vecka tillbaka tittat upp i krukor inomhus. Vem av dem kräver mest jordvolym undrar jag då, för jag har typ tunna lite halvstor sådär, sedan hade jag tänkt använda mig av en gammal trälåda som är lite mindre (alternativet är två plantor i varsin ända av en kogödselpåse)? det känns som att pumpan bör stå störst, men stämmer det, och kan de dela plats i pumpan om de får god plats på sig att reva iväg??? Likaså gurkan, den hade jag tänkt spaljera längs ett staket, två plantor i samma kärl, funkar det? wink.gif unsure.gif
Ullet
det jag läst om pumpa är att den vill ha stor plats, mkt näring typ på en kompost eller i gödsel, för att bli stor. Jag har satt Atlantic Giant, tyvärr verkar den blivit hädangången efter en kall natt, o den breder ut sig otroligt i en palllkrage full m kogödsel o gräsklipp. Gurka klarar sig ju i en tio-liters hink så jag skulle ge pumpan den största platsen. smile.gif Sätt dom inte tillsammans, för dom blir ganska stora var för sig. smile.gif
Mi70
Tackar för svar, då får varje pumpaplanta varsitt kärl av modell tunna, medan gurkan får klara sig med den mindre varianten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon