Efter en månads otålig väntan har äntligen min planterade avocadokärna grott.

Nu behöver jag bara lite tips på hur jag sköter om den lilla plantan. Ska den beskäras/toppas? Mycket sol eller lite skuggigare fönsterplats? Gödning?
Det är få saker som är så roliga som att sköta om sina små växtbarn
Jag har min i ett fönster som har eftermiddagssol.
Först blir det bara en lång pinne, sen kommer det några blad. Du ska helst toppa den så att den inte bara förblir just bara en lång pinne med några blad i toppen. Man får ha tålamod.
Just det, du kan vattna den måttligt. Inte för blött.
Tack för tipsen!
miss piggy
10-06-2004, 18:42
Hej!
Jag har också satt en avokado kärna.
Det är kul när den väl kommer upp för då växer den verkligen snabbt. Jag toppade min precis över andra bladparet och nu har det kommit ett nytt skott som ser ut som ytterligare en "pinne". Den växer ut från sidan och rakt upp, som en ny topp...
Ska även denna topp toppas? jag vill ha plantan lite buskig om det går. Nu ser den ut som en "sned" pinne istället för en rak pinne...
Jag har den i ett söderfönster och genomvattnar den lite då och då.
// Miss P
Toppa den, då blir den kraftigare och "buskigare". De kan bli hur stora och fina som helst!
Sulawesii
16-06-2004, 18:48
När den väl satt igång växer den på rätt bra tycker jag! Jag har inte vågat toppa min, men den grenade sig så småningom (vid ca 1 m) själv. Tappar den många blad i vinter ska jag vara modig i vår och klippa av den, för det är ju finast med ett buskigare växtsätt.
Min får också torka till innan jag vattnar den, så att det kommer syre till rötterna.
Kajsa H
16-06-2004, 19:25
Jag har en avocadoplanta som är ca 10 år gammal. Den började bli alltför omfångsrik och lite kal nedtill, så jag gjorde en radikal beskärning =tog bort alla grenar med blad. Det har tagit lång tid, men nu är det flera nya grenar på gång. Jag kände stor tvekan inför denna operation och vill därför meddela andra att det faktiskt går även sedan avocadon är "vuxen", att klippa bort allt grönt.

Nu börjar det hända saker med avocadon! Men jag undrar lite över det här med att toppa den. Nu har den 5 blad (+de två pyttesmå som sitter en bra bit ner), ska jag toppa den redan nu eller ska jag vänta tills det kommer fler blad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.