Full version: Trädpion tips
Oboen
Hej, jag har förälskat mig i trädpionen och vill skaffa en eller två. Vad ska jag tänka på i odlingssyfte?

Mvh Oboen, zon 1 i Skåne unsure.gif
Kajsa
Köpte en av Rockdala - 03 dom var rotäkta och klarar zon 4-5. Det är en halvbuske som fäller bladen på vintern kan bli 1,5- 2 m men det tar många år. Ska ha djup bra jord 60-80 cm gödsla med kogödsel, jag myllade även ner benmjöl i gropen. Jag fick nypa av dom två knoppar som fanns på den,
det bör även göras andra året, så en massa tålamod i början och inte växer den fort. Blommorna sägs bli 12- 16 cm, så nästa år banne mig. biggrin.gif
Trädpionen jag köpte kom från Kina där man ibland hade - 25 grader, den var dyr över 400 kr med frakt.
Pema
Köpte en paeonia suffruticosa gul dubbel trädpion förra året, fick 2 blommor i år och doftade ljuvligt(kostade lite mer än dom andra färgerna men det var det värt) den har även väldigt fina blad, ingen speciell jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon