Full version: köpa växthus
lisselbo
Ska köpa växthus, men jag har tänkt att odla i hinkar och ev pallkragar i det.
Behöver man gräva så speciellt djupt då.
Har läst en hel del om att man ska gräva 50-60 cm djupt men är inte det om man ska odla direkt i marken.
mvh Marie
ThomasJ
Nej, för att odla i kruka eller pallkrage behöver du inte gräva något alls.. smile.gif Däremot kan man gräva ner lite isolering under marken så hindrar man lite markkyla att komma upp i växthuset. Du får en lite tidigare start..

Grävandet är oftast för att komma ner på tjälfritt djup, så att inte växthuset "sätter" sig vid tjällossningen på våren.

/Thomas
uno
Om du skall förankra växthussockel på plintar, bör dessa grävas ner till frostfritt.
KURT
En annan orsak att gräva är ju att man ökar höjden och totala volymen på så sätt.
lisselbo
Tackar för era svar, man blir lite lätt förvirrad över hur man ska göra.
Eftersom jag ska skicka efter växthuset så undrar jag om någon har förslag på bra och prisvärda växthus.
mvh Marie
ThomasJ
Titta på Willab trädgård de har växthus i alla prisklasser.

Jag och Uno har köpt våra från Classicum växthus. De har också många olika modeller, i lite högre prisklass.

Sedan finns ju det fina Florum träväxthuset.

Titta även på odlas länksida, där finns några till tillverkare.

/Thomas
lisselbo
ThomasJ ! Tack för tipsen, ska kolla runt och jämföra lite.
Sambon och jag har lite disskusioner ang. storlek. Han tycker att 10 kvadrat är i minsta laget medans jag tror att det bli lagom med tanke på att man behöver bygglov till större.
~~Marie~~
ThomasJ
Mitt är 10kvm, jag tänkte också på bygglovet, ville inte behöva dra in kommunen.. Byggde i stället på höjden (det är över 2m i sidhöjd). Och det är mycket rymligt.. Finns bilder på det i mitt album och även på hemsidan..

Men ju större, ju mer roligt kan man ha där. biggrin.gif Jag skulle inte ha ångrat mig om jag tagit några kvm till.. wink.gif

/Thomas
uno
Två mått tycker jag är viktiga- sidohöjd och bredd. Mitt hus är 384 cm brett vilket ger en härlig rymdkänsla.
lisselbo
Har kikat i Willabs katalog fastnade för Juliana Sunseeker-Plus på 10 kvm, b 261 x l 386, tycker det verkar okej.
Dom har ju special erbjudande nu att man får fönsteröppnare på köpet.
Sambon har skickat efter katalog från Stora Bredegården i Stenstorp, har någon erfarenhet av dom?
mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon