abborrmaster
Jag sår ju allt som har frön kärnor eller sånt som jag äter.... VAD bör jag stoppa in i kylen i fortsättningen? Har hört snack om att jag ska köra päron o äppelkärnorna i kylen om de inte gror efter två månader, men äpplet har ju grott.... Ska man bara gräva upp dem om man ska ta in dem i kylen?

/SImon
KURT
Egentligen är det inte FEL att köldstratifiera ALLA frön, men frön som NORMALT (i vilt tillstånd) vilar utomhus under vintern, kan behöva köldstratifieras. Speciellt nötter och kraftigare kärnor. Men visst kan man lyckas att få frön, som egentligen SKALL köldstratifieras, att gro utan stratifiering. Men man höjer grobarheten på detta sätt.
Sedan finns det också endel frön som skall sås så for de har mognat, det är ofta frön från växter som normalt hinner gro på hösten och som övervintrar som en liten planta. Så fundera på hur just den växt man tar frö från BETER sig i naturen.
abborrmaster
nötter säjer du... Hasselnötter, mandel och valnöt bör alltså gå in i kylskåpet? Hååååe... vad TRÅKIGT!!! men okej då!

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon