Full version: din favoritjord
Elizabeth
Det skulle bli väl intressant att få veta vad ni har för favoritjordssorter. Jag tänker på det man kan köpa i påsar.

Är det någon som kan och vill skapa en omröstning om detta? Förslagsvis skulle man kunna ha olika kategorier, t ex inomhusväxter, såjord, jord till balkonglådor, grönsaker mm.

Hoppas att någon nappar på det rolleyes.gif rolleyes.gif
gammelnalle
Den som är billigast......

tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Jag har då fått olika jordar från sammafabrikant.... åtminståne uppfattar jag det så.
Läser man tester som har gjorts blir man förbryllad: i ena testet är XX bra och i ett annat är XX dåligt-
Jag tror att det beror på hur tur/otur man har.

Senast köpte jag HAGA ko-gödsel från Coop och den VERKAR riktigt bra.
Elizabeth
Det var nog inte riktigt så jag menade, kanske en riktig omröstning med med namn på olika produkter och så skulle man välja sin favorit. Det går tydligen att skapa en sådan omröstning här om jag fattat det rätt.

Det finns kanske någon som kan det tekniska plus har tid och vilja att göra detta. Tyckte att flera skulle ha nytta av detta... smile.gif
Elizabeth
gammelnalle
skriv till Telia (Claes) han är bra på det där med omröstningar!"
Betty
Elizabeth, om du har tid och vilja så välj längst nere till höger och skapa en omröstning själv! rolleyes.gif
Virgo
Kan man läsa innehållsförteckningen på påsarna och låta bli att köpa 90-95% torv som jordpåsarna innehåller och bara hålla sig till kogödsel och barkmull så behövs ingen omröstning.
Har man dessutom studerat tidigare inlägg om jord, så har man fått en bra kunskap om påsjordar.
gammelnalle
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10879&a=216465

en länk till gröna rums test av jord......

(hoppas den funkar.... jag och datorer är nästan lika hopplöst som jag och växter.... tongue.gif ....)

optimisten smile.gif
MRLINDELL
Man kan blanda 1 kossa + 1 plantjord + slänga på mera sand och få riktigt bra jord. Någon extra torv behöver man inte köpa. Vi köpte färdig jord blandad med 35% torv som skulle vara bäst för häcken till grannen. Häcken klarar sig men man får tacka för svinmollorna som man får plocka varje dag, de hinner bli 1 dm höga på ett par dagar.
Ser man till tider, transporter (kärra till färdig jord) mm så är påsjorden i rimlig mängd inte så tokig om man blandar till något som passar en själv.

Det är så smidigt att packa in 10st 50L säckar i skuffen för mindre än 200:-
Elisabet
gräsklipp , gräsklipp överallt. Jorden blir så fin och plantorna nöjda och glada....

Ann
Agneta.D
CITAT (Elisabet @ 14-06-2004, 09:56)
gräsklipp , gräsklipp överallt. Jorden blir så fin och plantorna nöjda och glada....

Ann

Jag kör med gräsklipp funkar jättebra, har en bussig granne som kommer med sitt gräsklipp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon