uno
Jag har plats över i växthuset och skulle nog vilja ha något fruktträd eller slingerisling. Huset kommer inte att vara uppvärmt under vintermånaderna.
All odling sker och kommer att ske i spänner-krukor-urnor.
KURT
Physalis, men den kräver förodling. Antingen odlar man den som ettåring, eller klipper ner den och övervintrar frostfritt.
TeliaNet
jordgubbar och smultron klarar den svenska vintern och de har jag själv i mitt växthus.
uno
CITAT (TeliaNet @ 10-06-2004, 10:36)
jordgubbar och smultron klarar den svenska vintern och de har jag själv i mitt växthus.

Jag önskade förslag på fruktträd och likn. Fick jordgubbar som svar blink.gif
Iza
Jag har köpt ett fikonträd och planerar att skaffa ett persikoträd och vindruva till mitt växthus. smile.gif
alex
Vindruvor är att rekomendera, de är härdiga,(de vanliga klarar 20- utan problem och dör vid 30- och vissa, härdigare sorter klarar 30- utan problem och dör vid ca 40-) de ger massor av frukt och är goda smile.gif !! Druvor du kan testa i växthus är Himrod(kärnfri god, grön-gul ätdruva), Vanessa(röd kärnfri god ätdruva) och Frankenthaler(stora blåa druvor som inte är kärnfria på 4-5gram på klasar som ibland blir mer än 0,5kg)
Om du víll ha druvor att göra vin på så kan jag rekomendera Merlot. Du kan även testa bl.a. Pinot Noir och Leon Millot. Många druvsorter går även bra utomhus men du frågade om "slingerisling" i växthus så dessa är de sorter jag rekomenderar.

De lättaste sorterna att få tag på av dessa är nog Himrod och Frankenthaler, men de andra är inte omöjliga att få tag på heller.

Förresten vilken växtzon bor du i?

Mvh Alexander
uno
CITAT (Iza @ 11-06-2004, 10:59)
Jag har köpt ett fikonträd och planerar att skaffa ett persikoträd och vindruva till mitt växthus. smile.gif

Berätta lite om fikonträdet. Storlek innan de bär frukt. Skötsel.
uno
CITAT (KURT @ 10-06-2004, 10:21)
Physalis, men den kräver förodling. Antingen odlar man den som ettåring, eller klipper ner den och övervintrar frostfritt.

Tack för Ditt svar. Jag har i år fått en kapkrusbär men visste inte att den gick att övervintra.
uno
CITAT (alex @ 11-06-2004, 11:39)
Vindruvor är att rekomendera, de är härdiga,(de vanliga klarar 20- utan problem och dör vid 30- och vissa, härdigare sorter klarar 30- utan problem och dör vid ca 40-) de ger massor av frukt och är goda smile.gif !! Druvor du kan testa i växthus är Himrod(kärnfri god, grön-gul ätdruva), Vanessa(röd kärnfri god ätdruva) och Frankenthaler(stora blåa druvor som inte är kärnfria på 4-5gram på klasar som ibland blir mer än 0,5kg)
Om du víll ha druvor att göra vin på så kan jag rekomendera Merlot. Du kan även testa bl.a. Pinot Noir och Leon Millot. Många druvsorter går även bra utomhus men du frågade om "slingerisling" i växthus så dessa är de sorter jag rekomenderar.

De lättaste sorterna att få tag på av dessa är nog Himrod och Frankenthaler, men de andra är inte omöjliga att få tag på heller.

Förresten vilken växtzon bor du i?

Mvh Alexander

Tack för svaret. Jag kommer nog att pröva en Himrod. Klarar den en bra utveckling trots att den får växa i en spann?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon